Instant outdoors

4/11/2016 07:53:00 em jojo 0 Comments

Tur att jag har en så förstående chef. Jag jobbar på en friskola och vi har egentligen en vanlig 40-timmarsvecka. Fem veckors semester. 7.45-16.15 varje dag. Vilket är toppen på det sätt att det går att ha möten, träffa sina kollegor för pedagogiska samtal, planera samarbeten. Folk är på plats. När jag jobbade på en kommunal skola så fanns det inte en själ på plats efter två på fredagar till exempel. De har ju förtroendetid att göra, som kan göras på jobbet eller hemma på kammaren, och jobbar minst lika mycket, men det var inte lika fullt i arbetsrummet som på mitt nuvarande jobb.

Nu jobbar väldigt få av oss den tiden, där vi går hem klockan kvart över fyra, utan det blir fler timmar än så under veckorna. För att hinna med allt jobbet innebär så blir det en hel del övertid. Den tiden går in i flexbanken, och sa jag att jag jobbade 11 dagar i mars... Ni förstår att den där banken är ganska fattig på insättningar just nu.

Men tillbaka till min förstående chef. För visst går det att göra undantag. Som när jag känner ett akut behov av att få nyttja vårvintertimmarna efter min sista lektion idag. Den som slutade innan ett. Då fick jag ok att omfördela min planeringstid, och har nu istället suttit ett par timmar och jobbat här på kvällskanten.

Så efter lektionen tog jag och lånade ett par skejtskidor från idrottsförrådet (tackåbock för välutrustad skola), fyllde en termos med kaffe, tog med mig lite ved från friluftsförrådet (återigen, tackåbock), och tog med mig mitt tändstål som lägligt hänger vid mitt skrivbord. Ja, det finns tändstickor på jobbet med, men lite sport skulle det ändå vara. En halvtimme efter jag plockat ihop alla grejer var jag på plats på vackra Andersön. Började med att skejta runt längs strandkanten några kilometer, sedan drog jag på mig mer kläder, plockade fram liggunderlaget som jag alltid har i bilen, och traskade ner till en av alla eldstäder som finns runt ön. Tände upp, hällde upp.

Och där stannade jag en bra stund och bara njöt.

0 kommentarer: