Sav(e) the best

4/30/2016 08:50:00 fm jojo 0 Comments


Mamma har tappat flera liter björksav. (I stugan, på våra björkar. Det är ju inget som ingår i allemansrätten). Det sägs ju kunna lindra pollenallergi, så här ska drickas sav! 

Jag fick pollenallergi i vuxen ålder, när jag flyttade söderut, till Värmdö. Största bekymret, tyckte jag, var att jag också gick korsallergi, och äpplen, stenfrukter och typ hasselnötter blev struket från min intagslista. Gissa om jag blev less på bananer...

Nu när jag återigen har bott i Jämtland i massor av år har allergin lagt sig lite. Det är ju inte samma pollenchock här uppe, och jag kan också äta frukterna igen, i rimliga mängder. Men under våren så undviker jag att äta det ändå, för helt fri är jag inte. Någon vecka med snuva och kli i ögonen brukar det bli, även om det inte alls är i närheten av mina Stockholms-år.

Nu har träden inte börjat att slå ut här än,  så någon snuva har inte dykt upp än, men jag tänker mig att det kan vara bra att fördricka lite sav. Kanske? Är det någon som har egen erfarenhet av björksavens effekter?


0 kommentarer: