Veganska maränger

3/16/2016 08:33:00 em jojo 1 Comments

Men alltså! Hur coolt var inte det här? Jag har någonstans plockat upp att en kan använda sig av kikärtsspad istället för ägg att göra maränger, och idag slog experimentlustan till i köket när jag öppnade en tetra med kikärtor för att använda till middagen. (Som jag för övrigt rostade i en stekpanna, och de blev väldigt goda, men nu var det inte själva kikärtorna det här inlägget skulle handla om utan spadet).

Så jag googlade mig fram till lite olika recept, och använde sedan det jag hade hemma i vanlig freestylande anda. Så här gjorde jag:

Sila spadet från en tetra kikärtor. (Jag hade Zetas ekologiska, men det är lite salt i dessa, så vill man inte ha en liten aning av saltsmak på sina maränger så kanske det är bra att leta efter någon utan salt).

Tillsätt (typ) ett kryddmått 24% Ättika. (Lite citronsaft tror jag också funkar).

Vispa med elvisp tills du kan vända bunken upp och ner, precis som vanlig marängsmet.

Vispa sedan i omgångar ner ca 1 dl (helt vanligt) socker och kanske lite vaniljpulver.

Klicka ut matskedsstora klickar på en plåt med bakplåtspapper. (Jag hade en hel del över efter jag hade fyllt en plåt, så testade att göra chokladmousse av resten. Blev sådär).

Torka i ugnen på 100 grader i ca 80 minuter, stäng sedan av ugnen och låt de svalna. De ska förvaras i en lufttät bytta sedan har jag läst mig till.

Mina blev helt fantastiska faktiskt! Smuliga och frasiga. Och jag som inte ens gillar maränger, utan det var mer för själva grejens skull. Måste vara perfekta till marängswiss tänker jag.

Och när jag sökte mig vidare hittade jag massor av olika recept på just spad. Från alla sorters bönor och grönsaker, även om kikärtsspad verkar vara the Queen of Aquafaba.* Det var veganostar, bakverk och allt möjligt annat. Nu är jag inte själv vegan, men oj så roligt med en naturlig "ersättningsprodukt" när en får feeling. Här ska testas mer grejer!

*Aquafaba är visst det finurliga samlingsnamnet på spad, helt enkelt. Kom ihåg var ni kanske läste det först...

1 kommentar: