Sommargöra

6/29/2013 07:17:00 fm jojo 2 Comments

Man kan ju alltid spela brännboll annars...

Evenemangskalender! Fast i min dyker det bara upp hurtiga evenemang. Lämnar guider kring Storsjöyran, kulterhäppenings och typ bilbingo åt andra, mer insatta. Jag är ju rätt insnöad på sport. Fast det blir Shakespeare om nån vecka förstås. Lite bildning bör man ju hinna med under sommaren. 

Och nej, jag ska inte själv delta på alla hurtiga grejer som jag tipsar om, tänkte bara att det kunde vara roligt att veta vad som händer i Jämtland i sommar, ifall någon skulle vilja komma och hälsa på. Man är varmt välkommen. Okej, nästan hela juni har gått, men än finns det grejer att göra och se, låt oss starta redan idag. Sedan följer allt i kronologisk ordning, öff körse. 

Alla tips är mina egna, och inget samarbete med företag eller så. Jag gillar bara att det händer en massa grejer i den här delen av världen! Nu uppmanar jag alla att göra en liknande kalender, med stort eller smått, och dela med sig av saker som händer runt om i Sverige! För tänk vad roligt om man åker på semester till typ Viskafors (första ortsnamnet som dök upp i huvudet, konstigt, har aldrig varit där), och man kan uppleva något som kanske inte ens turistbyrån vet om. Ni fattar grejen va?! Så får man ju hemskt gärna kommentera och länka till sin kalender här.

Mina Jämtlandspärlor då: 

29/6 Haglöfs Åre Extreme Challenge. Typ min våta dröm till tävling. Paddla, springa, cykla. Men det är ju inte riktigt bara att ställa upp, man ska orka också. Jag hejar på, för tredje året i rad.

29/6 Idag blir det nog publikrekord på fotbollsarenan i Östersund. Östersunds Fotbollsklubb, nya i Superettan, möter Hammarby. Joråsåatt, tv-sänd till och med...  Stort. Heja ÖFK!

1-6/7 Storsjöcupen. Ungefär varenda en av mina kids på skolan är involverade på något sätt i denna fotbollsturnering med lag från hela världen. Hälften är där för fotbollens skull och spelar, tittar, jobbar kring. Hälften för att titta på snygga tjejer och killar....

2-6/7 Åre Bike Festival. Cykling och cyklar i massor.

5-7/7 Vålådalens 3-dagars. Orienteringstävling i fjällen, med sprintdelen i Åre. Och ja, här ska jag försöka ge mig på någon sträcka, eller fler. I fjol sprang jag längre än nödvändigt...

6-7/7 Det här var ju lite roligt. Visste jag inte om att det fanns faktiskt. Nu ska jag ju orientera den här helgen (och hade nog inte varit med ändå), men vad många spännande aktiviteter jag själv hittar i och med ihopknåpandet av den här listan.

10-14/7 Sugen på att träna Crossfit och samtidigt slåss mot mygg? Då borde Träningscampet i Storulvån vara någonting för dig. Sjukt coolt att köra Crossfit på fjället! 

13/7 Cypakutsi. Va? Vad är det tänker ni nu. Jo, CYkla, PAddla, KUta, SImma. Alldeles lagom långt också. Jag tänker vara med. Så, nu var det sagt. Hoppas jag får med mig några vänner också. Rolig grej, helt klart! 

15-19/7 Löparläger på Sylarna. Fast jag tror anmälan har gått ut.

20/7 Jämtland på fötter. Halv- eller kvartsmara. Är jag inte på roadtrip så kanske, eventuellt, måhända så startar jag. Kvartsmaran isåfall. Måste ta och springa mer nu. Men jag har ju faktiskt varit med förut. Fast som uppvärmare.

20/7 Kolåsen Fjälltriathlon. Även detta kändes lagom långt faktiskt. Det är visst ett löparläger där också, dagarna innan. Med Malin Ewerlöf-Krepp. Fint ska det vara.

Shit, den 27/7 verkar allt hända samtidigt. Storsjön runt på cykel, Basketturnering, Jämtlandstriangeln Unplugged.

1-3/8 Fjällorienteringen i Funäsfjällen. Lite längre, och tuffare (inte nödvändigtvis svårare) än den fjällorientering jag ska vara med på. Många skidåkare brukar testa sommarformen under de här dagarna.

3/8 och 10/8 Annars kan man testa sommarformen på AXA Fjällmaraton. Det måste ju vara magiskt vackert att springa där. Och jobbigt. Och fullbokat.

7-10/8 Tour of Jamtland. Ni hittar mig väl i en korsning även i år...

Sen är semestern slut, och då får det också vara slut på evenemangstipsen. Fast den 17/8 är det Skutan Runt, om man inte hade fått nog av att springa på fjäll.

Jaha, kommer du och hälsar på i Jämtland i sommar nu då?

2 kommentarer:

  1. Jag kommer hem till Sverige i juli och jag ska springa Jamtland pa Fotter (halvmaran). Forsta loppet i Sverige sedan...Stockholm Marathon 2008!

    SvaraRadera
  2. Kul! Då hoppas jag att vi ses!

    SvaraRadera