Mandelbröd

4/07/2013 08:50:00 fm jojo 4 Comments


När jag ändå var inne i ett matlagningsflow igår så slog jag till och bakade lite. För en gångs skull höll jag koll på ingredienserna och mängden, ifall det skulle bli bra, och det blev det! Faktiskt nog de bästa bröd-som-inte-är-vanligt-bröd som jag ätit faktiskt. Ödmjukheten får visst vila lite idag... Jag kan tänka mig att det här är en bra bas som man sedan kan laborera med och tillsätta lite frön, kryddor och andra grejer till om man vill.

Så här kommer för en gångs skull ett riktigt recept:
  • 3 dl mandelmjöl
  • 5 msk fiberhusk
  • 2 tsk bakpulver
  • lite salt
  • 2ägg
  • 1/2 dl kokande vatten
Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Knäck i äggen och rör ihop till en grynig massa. Häll på det kokande vattnet och arbeta ihop till en ganska kladdig deg. Ta hjälp av två skedar och klicka ut på en plåt med bakpapper (jag fick till 5 små frallor). Grädda på 175°C mitt i ugnen i ca 30 minuter. Låt svalna på ett galler som det så fint heter. 

4 kommentarer:

  1. Älskar det där brödet. Eller jag kanske inte har gjort just det. Men bakar med fiberhusk och mandelmjöl. Hur gott som helst!

    SvaraRadera
  2. Det här kommer jag att testa! Ska snart köra glutenfri diet igen! Mår bra av det!

    SvaraRadera
  3. ...det är samma grund som ostbrödet (riven ost i smeten alltså) ni fick i stugan en gång...

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera