Plocka och blanda

4/06/2013 07:52:00 em jojo 0 Comments


Jag är rätt värdelös på att laga mat och så på vardagarna. Det finns så mycket annat att pyssla med då. Lunch äter jag dessutom ofta i skolmatsalen. Och av nån anledning gillar jag inte att laga storkok till matlådor att frysa in, det är verkligen bara till nödproviant och inte alls roligt att plocka fram och gissa sig till hur länge den har varit i frysen och vad det faktiskt är.

Nu är jag ingen gourmématlagare på helgerna heller, så summa summarum, kosthållningen är det lite sisådär med i detta självhushåll... Men ibland överträffar jag mig själv. Som idag. Inte bara i och med att det är lördag och jag då kan ägna hela söndagen åt nåt roligare, jag diskade dessutom direkt efter! 

Men det bästa av allt var att jag istället för att göra färdiga matlådor stoppade varje tillagad anrättning i en egen bytta och sen in i kylen, så att jag själv kan kombinera ihop det jag mest är sugen på för tillfället. Självplock i mitt eget kylskåp, det är ju genialt! Och säkert inget nytt för rutinerade matlåderävar, men jag är sjukt nöjd med denna briljanta idé!

Utöver det som syns på bilden, som varmrökt lax (som jag alltså glömde bort att ta med till stugan i påsk), broccoli, kokta ägg, qornbitar, ugnsbakade sötpotatisar och rödbetor så har jag en massa bladspenat, en fetaost, chèvre och lite jox att göra såser av, så nu känner jag verkligen att det kan bli en bra matvecka framöver! 

Hur roddar du din mat? Har du några smarta tips att dela med dig av?

0 kommentarer: