Lördagsfunderingar

5/21/2011 09:54:00 fm jojo 2 Comments

bild från www.fotoakuten.se

Jag kan inte riktigt släppa det där med lchf, efter torsdagens orientering. Jag tycker att alla ska äta det man mår bra av, och passar mig noga för att predika för en viss kosthållning. Om någon frågar och vill ha hjälp så är det klart att jag delar med mig av mina kunskaper. Så när det kommer till VAD man stoppar i sig, så är jag rätt "open minded". Däremot så tycker jag att det bör läggas mer fokus på HUR vi väljer vår mat. Och det är här mina funderingar kommer in. Nu vill jag påpeka att jag inte är påläst kring lchf, jag har alltså inte läst några studier eller vetenskapliga artiklar, så man får gärna rätta mig om jag har fel. Men mig veterligen kommer mycket av maten i denna kosthållning från animaliskt protein och fett. Det vill säga kött. Tyvärr så tror jag (ja, tror gör man i kyrkan, jag vet) att det är få som verkligen tänker till på varifrån biffen på tallriken kommer ifrån och vilken påverkan den har haft på miljön. Att "odla" kött kräver mycket mer energi och resurser än spannmål. Något som är ohållbart i längden om fler och fler går över till en väldigt köttrik kost. Nedan har jag klippt in en text från naturskyddsföreningens dokument Kött & klimat (läs!) som jag tycker stärker argumentet att de som väljer en sådan kost, också bör lägga en miljöaspekt på det hela, och välja kött som inte slösar på naturens resurser mer än nödvändigt.

"Att föda upp djur kräver mer energi än att odla spannmål, grönsaker eller frukt. Men det är inte djuren i sig som är problemet, utan hur och var de föds upp. Istället för att föda upp djuren på gräs eller restprodukter blir 50 procent av den spannmål som odlas i Sverige djurfoder. På hela 70 procent av den svenska åker arealen odlas foder. I odlingen används nästan alltid konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel som minskar antalet vilda växter- och djur. Det vill säga den biologiska mångfalden minskar och naturens sårbarhet ökar. Ekologisk odling och djur som betar i hagmarker, som lamm och nöt, ökar den biologiska mångfalden. Detta gör naturen mindre sårbar och bättre rustad för klimatförändringar." (Naturskyddsföreningen, Kött & klimat)

Det går alltså att äta kött utan att för den delen göra stora skador på miljön, med växthusgaser och så vidare, men då blir det ju otroligt viktigt att konsumenterna också kräver ett schysst och hållbart kött. Sen kan man ju ställa sig frågan hur mycket sådant kött det finns tillgång till, men det blir en annan fråga.

För att inte komma med alltför många pekpinnar så vill jag påpeka att min egen kosthållning är långt ifrån klimatsmart. Men jag jobbar på att bli bättre och bättre. Jag väljer så långt det går ekologiska produkter, och äter mest vegetariskt och fisk. Aldrig "köpt kött". Däremot så började jag för något år sedan fundera på hur många varv sojakorvarna hade tagit runt jorden innan de hamnade på min tallrik, och hur det påverkar miljön. För att göra en lång historia kort så utifrån detta äter jag nu även viltkött, som ren och älg. Jag är alltså vilterian. Att ha förmånen att få tag på kött som har levt väl, och slipper långa transporter (mellan den jagande grannen och stugan är det 400 meter) är en ynnest. Å andra sidan så vet jag att det är dumt att köpa ananas när det inte är säsong, och att italienska oklimatsmarta jordgubbar är mindre goda än svenska, men gör sådana inköp ändå ibland. Det är väl som med allt annat i livet, en balansgång.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra tankar och gillar ordet Vilterian :)

    Tror jag ska försöka skippa både kött och fisk under prövotiden men jag råkar ha fjällröding i frysen som jag är lite sugen på... Jag får se hur jag resonerar.

    SvaraRadera
  2. Vet inte om min förra kommentar kom fram. Ville bara säga att det är en viktigt diskussion och jag tycker att det är bra att du skriver om det. Pekpinnar är förstås tråkigt men att sprida kunskap om hållbarhet är bara positivt!

    Hälsningar Emelie

    SvaraRadera