Men jäklar i min matlåda!

8/25/2015 08:56:00 em jojo 0 Comments

Jag älskar att inspireras, och ännu bättre är det ju när inspirationen leder till ett fantastiskt resultat! Som idag, när jag kommer hem trött och väldigt hungrig. Med blodsockret nere vid knäna. Rätt stor risk att det hade blivit en gnällmiddag.

Ja, gnällmiddag. Först så gnäller man över att man är hungrig, sedan att man inte orkar laga något ordentligt, och sen över att man återigen inte har någon matlåda till imorgon eftersom man bara åt fil och flingor eller bara orkade öppna en burk tonfisk och göra en tonfisksallad. Utan ägg, för det orkade man inte koka. Någon som känner igen sig?

Men eftersom jag hade surfat runt på en massa bloggar igår så dök det trots min låga energinivå upp en idé. Tyckte det lät så spännande med pajbotten på kikärtor som Härliga Var Dag tipsade om igår. Få ingredienser: kokta kikärtor, mandelmjöl, kokosolja och salt. Easy peasy att göra med hushållsassistenten. Så jag blandade ihop botten, tryckte ut den i formen, naggade med en gaffel och slängde in den i ugnen på förgräddning. Medan det skedde så rotade jag i frysen och hittade både sojafärs och bladspenat. Stekte ihop det med en lök.

Sedan är det ju ingen konst att slänga ner allt i formen tillsammans med en äggstanning och ost och grädda tills det är klart. Och som sagt, jäklar i min matlåda. För det blev gott på riktigt! Inte ersättningsgott, sådär när man intalar sig att någonting smakar bra fastän det har lite andra ingredienser, utan gottgott! Nästa grej blir ju att prova samma variant på en efterrättspaj...

0 kommentarer: