Sötsugen?

5/11/2013 03:36:00 em jojo 0 Comments

old pic.

Snart har de utsatta 40 dagarna gått av mitt godis- och fikastopp. Och det är som många säger, efter ett tag är det inga problem att avstå. Som idag, när jag satte mig på ett fik för att fortsätta med min gigantiska rättningshög, så var de i vanliga fall så lockande bullarna (just det här fiket har nämligen de bästa) inte något som jag ville ha. En god klämsmörgås fick det däremot bli, med chevré och valnötter! 

Godis vet jag inte när jag var sugen på senast. Skönt, och tillsatsgorra är ju ändå inget som jag har behov av att fylla på med. Jag har heller inga problem längre med att låta bli de där kexen, kakorna eller tårtbiten som det kanske bjuds på av en eller annan anledning på jobbet. Det tackar jag verkligen för, disciplin var annars inte min bästa gren.

Under de här 40 dagarna har jag heller inte "substituerat" nåt, som dadelchokladnyttighetsnötbollar, utan helt enkelt bara inte fikat. Jo, två helger i stugan förresten, men då har mamma gjort varm fruktsallad med grädde typ, all natural liksom.

Vad vill jag med det här inlägget då? Jo, dels så för att själv fundera på hur jag vill göra nu, efter jag har klarat av mina 40 dagar. (Ynka tre kvar, det ska nog gå rätt geschwint). Jag längtar ju nämligen efter den där känslan av lyx att ta sig en pain au chocolat till efter-frukost-kaffet när jag är på resan, och ser fram mot några mumsiga efterrätter i familjens sällskap framöver. Att bjuda på något gott hembakat ibland. Kanske en glass en varm sommardag. Inga förbud alltså, men min förhoppning är att jag kan fortsätta hålla nere konsumtionen av just socker även framöver. Att välja sina tillfällen helt enkelt. Här kommer det fantastiska ordet lagom in i bilden.

Den andra anledningen till dagens sockerinlägg är dokumentären jag såg igår kväll. På YouTube. Ramlade över den när friidrottstävlingarna på tv var över och det var för tidigt för att gå och lägga sig. Så har du en och en halv timme till övers och är sugen på att lyssna på portugisiska (textad på engelska) så tycker jag verkligen att du ska se den. 

Visst, för oss redan frälsta (för det räknar jag nästan med att de som läser träningsbloggar redan är) är det kanske inget nytt under solen, men det är hjärtskärande att se hur det läskigt billiga sockret och bristen på kunskap bidrar till hjärt- och kärlsjukdomar hos barn så unga som 4 år! Det finns ingen som kan, vill (godis- läsk- sockriga- snacks- företag) eller har verktygen till att utbilda de brasilianska föräldrarna i dokumentären. 

Du och jag har en helt annan möjlighet att välja och att välja bort.

0 kommentarer: