Lunchlå... Middagslåda!

9/19/2012 07:21:00 fm jojo 4 Comments

Middagslådan igår. Lax med chevré,
sallad, ägg, tomater och sojabönor.

När det kommer till mat och matlådor så har jag ju ingen annan att ta hänsyn till. Inga barn som svälter i det här hushållet liksom. Bara några bananflugor som gärna vill ha föda... I den bästa av världar lagar jag fantastiskt mycket mat på söndagarna, fryser in och har matlådor för hela veckan. Nu lever inte jag i min bästa av världar, utan det blir lite si och så med matlagningen. Typ för jämnan. Men nu har jag tänkt skaffa mig en ny matlåderutin. Som definitivt kommer att underlätta att jag faktiskt får i mig det jag behöver på kvällarna.

Jag har ju den stora förmånen att äta pedagogisk lunch tre dagar i veckan. De andra dagarna har jag matlåda från det jag lyckats laga (främst måndagar och tisdagar verkar vara mina matlagningsdagar) eller så blir det klassikern kokt ägg nr två från frukosten, sallad, en tonfiskburk och blandade grönsaker. Det går ju nästan alltid att skrapa ihop. Men nu har jag fått en ny idé från en kollega.

Eftersom jag ofta går direkt från jobb till träning och kommer hem rätt sent så är jag dålig på att laga och få i mig riktig mat de dagarna. Vilket är grymt puckat, för vilka dagar är det man verkligen behöver det? Så jag kommer att göra matlådor de dagar jag jag kommer hem i tid för att energiskt fixa mat, och sedan spara dem som middagslådor. Att värma när jag kommer hem, utsvulten och lat.

Så istället kommer jag två dagar i veckan helt enkelt köpa en lunchlåda från lunchrestaurangen som ligger precis under vår skolmatsal. Min kollega, och ingen blir väl nu förvånad över att han är mattelärare, har räknat ut att lunchkostnaden då blir 22 kr/lunch under en jobbvecka. Ja alltså, matlådan kostar inte 22 kr, men räknar man in alla luncher under veckans jobbdagar och slår ut det på de två dagarna man betalar för sin lunch så blir det inte mer. Fantastiskt säger jag och köper hans koncept direkt! Varför har jag inte tänkt på det förr?

Hur lunchar du?

4 kommentarer:

  1. Åh sojabönor är min nya favvo! Så himla gott! :)

    Och ägg är ju grymt att använda till alla möjliga lunch/middagskombinationer :)

    SvaraRadera
  2. Ja, ägg är ju ett magiskt livsmedel. Och jag håller med om sojabönorna! Räknade förresten ut att jag ätit lax 6 av 8 måltider den här veckan. Tror det är läge för lite variation... :)

    SvaraRadera
  3. Verkar vara ett smart matlådeupplägg!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Ja, det tror jag det blir. Fast idag så hann jag i och för sig inte med mig själv riktigt. Lite för tight mellan lektionerna. Så det blev den klassiska yoghurt- med flingorlunchen.. Nytt försök nästa vecka.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera