Från start till mål

5/07/2013 10:24:00 em jojo 0 Comments

Fick äran att plocka in målstämplingen idag. Efter sista hen.
Det dröjde...

Alltså, vi måste snacka om det här med ideellt engagemang igen! I kväll har jag jobbat på en av de fem orienteringstävlingar som min förening anordnar under maj. Idag var det den enda kväll som jag kunde vara med, då pass på gymmet och den kommande träningsresan inverkar på mitt bidrag till tävlingsdagarna.

Jag kom direkt efter jobbet, runt fem, och fick idag uppgiften att registrera anmälningarna. Då var det redan full aktivitet vid sportstugan. De magiska tanterna och farbröderna knegade alltså på nånstans mellan 16 och 21. Och gör så fem kvällar i maj. Steker kolbullar, håller servering, städar omklädningsrum, ja allt det där som krävs för att hålla en sådan här sak i rullning. Sen kommer ju nästa klubb och tar över och deras funktionärer ska göra samma jobb, vid en annan sportstuga, o.s.v.

Jag säger då det, alla som aldrig har jobbat ideellt borde ta sig en titt i sin närhet om det finns något man kan bidra med. Föreningsverksamhet eller något annat som kräver att man någorlunda osjälviskt ger av sig och sin tid. Dessutom är det roligt. Jag vet inte hur många gympatävlingar jag har hjälpt till att arrangera. Jag har lyft och flyttat tonvis med pump-vikterWorkout Åre, när alla andra har tränat klart och badar bastu. Jag har stått i timmar i en korsning och dirigerat cyklister (okej, just DET kanske inte var det roligaste med det funktionärarbetet, men ändå värt det, för i höst står jag säkert där igen)...

Jag skäms nästan för att jag "bara" kan vara med en kväll i år, men jag har ju iallafall vett att berätta för de andra vilka hjältar och hjältinnor de är de kära gummorna och gubbarna. Som blir så glada. Så här kommer ett enkelt tips; nästa gång du deltar på en tävling, ett event eller något liknande, kom ihåg att dunka en funktionär i ryggen. Eller fråga om de behöver fler som hjälper till nästa gång... 

"Funktionerar" du något? 

0 kommentarer: