Kikärtstryffel

4/26/2015 01:15:00 em jojo 0 Comments

När man läser rubriken känns sammansättningen inte särskilt smaskig. Men i verkligheten så blev det toppenbra! Söndagar verkar vara mina nya experimentdagar, och idag blev det en tryffelvariant! Jag sköljde av ett halvt tetrapak kikärtor, och tog också bort hinnan på dem, innan jag slängde dem i mixern med en massa annat. Som kakao, risprotein, vaniljpulver, torkade aprikoser, en skvätt kaffe, kokosolja och en gnutta agave för ytterligare sötma. Slät och len deg blev det, och efter rullandet så fick de sig en dust av lakritspulver, bara för att.

Jag är mycket nöjd. Konsistensen blev härligt tryffellik, smaken jättebra. Men visst, är man ute efter något sött-sött så är väl inte det här de man ska välja, så jag tror inte jag kommer att bjuda till exempel min far på en boll... Av bara farten så blev det också ett gäng mandel-pumpakärnor-solrosfrön-kokos-citronbollar, och dessutom hummus av resterande kikärtor. Jag hade ju ändå hushållsassistenten framme. Faller andan på lite senare idag så blir det en vända till med mixern och för att göra bönburgare.

0 kommentarer: