Nu blir jag lite rå

6/25/2012 09:12:00 em jojo 0 Comments


Någon gång i december blev jag sugen på att testa Raw Food. Tror jag läste en inspirerande bok under julledigheten, men vintermånaderna kändes lite kalla för att käka rått... Men under de senaste veckorna har det så långsamt vuxit fram. När sommarledigheten nalkas, så ska jag äta raw food. Och nu är sommarledigheten här. Jag har läst på lite, shoppat loss på massa nödvändiga och onödvändiga ingredienser, informerat nära och kära och provlagade lite innan midsommar. 

Min tanke är att köra fullt ut de närmaste två veckorna och sedan känna efter. Jag ser inte det här som någon livslång kosthållning, eller någon mirakeldiet, utan främst för att för ett tag känna att jag äter ren och fräsch mat. Förhoppningsvis kommer jag också känna mig ren och fräsch.

Frukostar och godsaker kommer inte att bli några bekymmer, jag har massor av smaskiga recept jag vill testa, och säkert några jag kan hitta på också. Däremot kan det bli lite svårare med lunch och middag, känns viktigt att inte hamna i någon salladsfälla. Får beta av de recept som verkar godast först. Eller be mamma bli min personliga kock, för innan jag åkte hem från stugan slängde hon ihop en god gurksoppa. Till middag gjorde jag en jättegod blomkålstabouleh, så det kanske kan gå vägen ändå. Kvällsfikat fick bli ett glas egengjord apelsin-morot-ingefärajos och en sesamboll. Mums. Nu ska jag bara komma ihåg att dricka ordentligt med vatten också, som vanligt slarvar jag med det.

Så länge jag är hemma kommer det ju inte att vara så svårt att hålla sig till den uttänkta planen, men redan på onsdag sätts jag på prov, då jag ska iväg på en liten roadtrip för att heja på stafettlöpare ett par dagar. Förberedd med en kylväska och kanske någon salladsbar på vägen så ska det nog gå bra. Jag känner mig motiverad och det är definitivt en framgångsfaktor.

0 kommentarer: