Veckans fredagsnöje

8/27/2010 07:50:00 em jojo 0 Comments


Min första uppgift på fritids blev att fixa blåbärspaj! Barnen hade nämligen plockat blåbär på morgonen. Det tyckte jag var en skön start. Med fulla magar och blåa läppar blev det inomhusaktiviteter resten av eftermiddagen, då det verkligen spöregnade ett tag. Anyway, resten av min fredag blir lugn. Ska nämligen åka till Sundsvall tidigt i morgon bitti för att vara med på The Academys konvent. En utbildnings- och inspirationsdag som personalen på gymmet bjuds på av bossarna. Inklusive resa och mat. (Å en drink på ett uteställe när vi kommer hem med bussen igen, om vi vill). Roligt med den uppskattningen och en bra start på hösten. Jag ser fram mot att få prova på lite nytt och bli inspirerad! Självklart ska jag ta en massa bilder.

Det är som lite höstpremiär i luften, och jag var sugen på något varmt och mjukt (Comfort food tror jag det minsann det kallas). Så jag slängde ihop lite grejor från skafferi och kyl och det blev en sjukt god lins-och korvsoppa! Nedan följer receptet. Men eftersom jag nästan aldrig själv följer recept så tycker jag att man kan strunta i mitt recept och ta vad man själv gillar och koka ihop... 

Hitta en halv gammal lök i kylen, hacka upp den och fräs tillsammans med en vitlöksklyfta i lite olivolja i en kastrull. Diskbesparande mat, allt i en kastrull. Innan löken har blivit för brun har du hunnit skölja ett paket/en konserv ekologiska linser (mina var från Zeta, å de är "ready to eat") och slänger ner dessa i kastrullen, så de får gotta sig lite med löken. Kanske råkar det hamna lite röd chili i röran också. Eftersom det är fredag så häller man i lite vitt vin (Jag hade en gammal flaska alkoholfritt vin i kylen, så min rätt passar ju på vilken dag som helst, eller så litar man på att alkoholen verkligen kokar bort). När det börjar ånga vin, så luktar man inte så mycket på maten, utan piffar till det hela med lite buljong och sådär en, två deciliter vatten. Lite beroende på hur mycket vin man hällde i... Puttra ett litet tag och smyg sen ner en burk ekologiska krossade tomater (passa den vita tröjan som man så praktiskt alltid har på sig när det lagas mat med tomat). När det ser varmt å gott ut så avslutar man hela tjottabaletten med lite korvslantar som får bli varma i lins- och tomatbassängen. Jag äter inte köpt kött så i min soppa hamnade det tre sojakorvar. Lite peppar som avslutning, sleva upp i en djuptallrik och toppa med en stor klick crème fraiche. Avnjutes tillsammans med nya Ikeakatalogen, ett nytt nummer av Fitness och Finnkampen på tv. Då blir fredagskvällen blir riktigt mycket comfort...

0 kommentarer: