Livsviktig kunskap

4/18/2016 07:46:00 em jojo 0 Comments





Antingen så struntar en i att göra saker som kan vara lite farligt. Eller så lär en sig så mycket som möjligt så att en är förberedd, kunnig och säker på sin sak. Som att ge sig ut på vintertur. Potentiellt riskfyllt, för det går aldrig att lita på fjällvädret. (Här finns förresten en bra artikel om när det är dags att ringa Fjällräddningen. Eller snarare när du INTE ska ringa)...

Men hur roligt är det att begränsa sig då? Stanna hemma/inne menar jag. Jag älskar att vara ute i fjällen, och tycker mig ha god kännedom om en hel del. Men det går alltid att lära sig mer. Så i helgen hängde jag med de fantastiska människorna från Hilleberg. Och jag gör hemskt gärna gratisreklam för företaget, ska en ha ett tält är det ett från dem, helt klart! 

Vi fick oss en bra föreläsning till livs, tillsammans med gott kokaffe ska nämnas. Det handlade om hur deras produkter blir till och på vilket sätt de jobbar fram förbättringar. Väldigt intressant att lyssna på, och människorna som jobbar på Hilleberg brinner verkligen för att vi tältanvändare ska vara nöjda och känna oss trygga med produkterna.

Efter ett kort uppehåll drog vi sedan iväg på skidorna. Turen var inte särskilt lång, men väldigt matnyttig. Först och främst fick vi dra pulka, något som jag aldrig testat, men har velat prova länge. Och för att det skulle bli lite sport lastade de min med en rejäl klump. Med nåt skittungt. Kände mig ändå stark, och fästet var bra på skidorna, så det gick fint.

Vi stannade till lite då och då för att öva på olika saker. Vi fick testa bivanorak, en smart vind-onepiece typ. Och sedan genomgång av vindsäck. Hur man använder en sådan visste jag redan, men bra med en update. Sedan fick vi väldigt många bra tips när det kommer till vintertältning, och till sist lite mer gott kokkaffe och en möjlighet att kika in i alla de tält de hade satt upp i tältbyn (ge mig alla tack!) innan vi tackade för kursen. 

Så nu är jag ett par tips rikare, och ytterligare lite säkrare  på fjället. Bra grej!

0 kommentarer: