Avskärmad

9/30/2015 09:51:00 em jojo 0 Comments

Det känns ganska lägligt faktiskt. Efter en kvälls utbildning som ska ta personalen på mitt jobb in i nutiden. Skola 2.0 liksom. Där alla (åtminstone rent teoretiskt) ska ha kunskaperna att kunna använda alla de verktyg som en töckeran modern datamaskin har. Jag agerade lite hjälpcoach till vår fantastiske SO-lärare, som lägger ner massor av (fri)tid och engagemang för att hålla oss up to date.

Visst hade vi olika förutsättningar ikväll. Vissa (jag räknar in mig själv här) tycker det är intressant och skoj, har en hel del kunskaper redan och är snabba på att ta till sig nya sätt att jobba på, medan andra har svårare att omfamna allt det nya. Vilket säkert är detsamma på alla arbeten. Men alla var verkligen beredda på att få till det ikväll, och det kommer att bli toppenbra.

Men vad är det då som är lägligt då undrar ni? Jo, jag har bestämt mig för att försöka mig på en skärmfri oktober. Ja, av uppenbarliga skäl så kommer det inte att bli helt fritt från datorer och så, jag har ju ett jobb att sköta. Men jag behöver inte läsa bloggar varje kväll. Jag behöver inte ha på tv:n i bakgrunden bara för att. Jag behöver inte ha mobilen i närheten hela tiden. Lite åt det hållet alltså.

Tänker mig att det blir intressant att se vad jag hittar på om jag skärmsläcker efter typ 18 på dagarna. Återigen, med förbehåll för eventuellt övertidsjobb. Och telefonen må jag ju svara i, behöver bara inte kolla stup i kvarten. Datorn behöver ju inte ens vara på här hemma egentligen. Jag har ju flera nya böcker jag vill läsa men som jag inte tagit mig för, har en stickning som vill bli avslutad. Kanske bjuda hem lite folk att prata med över en kopp kaffe?

Jag vet att jag ägnar rätt mycket tid framför datorn och mobilen, även utöver jobbet. Vem gör inte det i dagens läge? Men jag vet också hur skönt det är att vara avskärmad. De där dagarna i Norge när jag var helt offline var rätt behagliga. Och vem vet, med lite mindre slentriantittande på mobilen och mindre slösurfande så kanske jag blir bättre på att bara vara och upptäcka nya saker om mig själv.

Kanske blir det något blogginlägg eller så om jag klarar skärm-deadline, kanske blir det inte det. Jag ska som sagt prioritera annat i oktober. Sparka i lövhögar och så.

Du då? Har du dator-detoxat någongång?

0 kommentarer: