Skördefest!

10/04/2015 09:51:00 em jojo 0 Comments


Idag anordnades det skördefest häromkring. Massor av olika gårdar som håller öppet för besökare. Det går att handla produkter, träffas, klappa kossor, köpa gårdsproducerad lunch och så vidare. Både hantverk och matverk samsas på gårdarna och det är härligt att se hur mycket som görs inom bara några mils radie.

Jag köpte inte med mig så mycket idag, nöjd med att bara åka runt och titta. Och fika. Till de första ställena hade jag sällskap av en kollega och hennes familj innan vi skiljdes åt vid en hage med fjällkossor då de skulle äta lunch på just den gården men jag ville vidare.

Sista gården jag besökte ligger nära min morbror och mosters hus, så jag svängde förbi dem i vanlig ordning när jag har vägarna förbi. Och där blev jag kvar. Vi gav oss iväg på jakt efter rödgul trumpetsvamp, av vilka vi endast hittade ett tiotal. Men jag fick också möjlighet att plocka tranbär för första gången i mitt liv, så nu vet jag var jag ska leta! Ett gäng enbär fick också följa med tillbaka, så även om svamplyckan inte var särskilt god så bjöd naturens skafferi på annat.

Och sen hade klockan blivit så mycket att det var lika bra att stanna på middag (tyckte de alltså). Jag tackade inte nej. Och det blev en middag av rang! Hemodlad rostad mandelpotatis. Älggryta med älg från skogarna bakom gården. De få svampar vi hittade idag fick också hamna i grytan, liksom egenodlad vitlök! Salladen, tomaterna och persiljan kom också från trädgården. Lingon från precis bakom knuten. Och hemgjord chutney på krusbär. Snacka om skördefest! 

0 kommentarer: