En spång, flera spänger

8/16/2015 06:50:00 em jojo 0 Comments

Tänk dig att du är en infödd göteborgare. Som aldrig har åkt spårvagn. Lite så är nog jämförelsen med att jag aldrig hade besökt det här fina stället. Trots att det bara är ett par kilometer hemifrån. Inklämt mellan en motorled och ett industriområde ligger Tysjöarnas naturreservat, och idag fick jag äntligen ändan ur och cyklade dit.

Parkerade cykeln och lufsade mig sedan runt de ca 9 km det blir om man springer i en åtta runt sjöarna. Och vilket ställe! Det var som att springa genom hundraelva olika biotoper på bara de här kilometrarna, och jag fick träna hoppa-mellan-lera-teknik, och springa-på-spång-på-påle-teknik. Till och med springa på trädäck, för över en kilometer är byggd för att även de som sitter i rullstol ska kunna ta sig till ena sjön och fågelskåda. Förträffligt.

Helt nya spänger var det utlagt (det tog tills nu, men jag har lärt mig att de heter så i plural och inte spångar, men det går nog lika bra det med), och om det är "nödvändigt", så finns det också utedass på några ställen. Länsstyrelsen har jobbat hårt runt sjöarna i sommar, det kan jag nog med säkerhet säga trots att jag inte varit där förut.

Som sagt, lite konstigt är det ju att jag adlig varit där. Men å andra sidan, tänk vad fantastiskt att jag fortfarande har saker att upptäcka häromkring! Och så fick jag ju springa i ett alldeles lagom hinna-se-allt-och-stanna-nån-gång-och-fota-tempo med...

0 kommentarer: