Hälsopedagog

12/14/2011 08:45:00 fm jojo 0 Comments

.
Jag fick en fråga av Linnéa, som just nu läser sitt sista år till Hälsopedagog. Jag är ju själv utbildad hälsopedagog, pluggade på GIH och gick ut 2003. Shit vad länge sedan! Funderingen var vad man som hälsopedagog faktiskt kan söka för jobb, och om jag själv var nöjd med utbildningen.

När jag tog examen var jag väldigt nöjd med min tid på GIH, för det första är skolan en fantastiskt härlig och rolig plats, och man får vänner för livet. För det andra var jag också nöjd med utbildningen, som gav mig ett brett kunskapsområde inom hälsa. Med facit i and skulle jag nog ha läst på det där extra året för att också få ut en lärarexamen direkt, eftersom jag till slut tjorvade mig till den karriärsbanan ändå. Men jag kände inte för en vinter till i Stockholm vid det här laget.

För mig är det lite svårt att svara på vilka möjligheter som väntar er som snart är färdiga hälsopedagoger, då jag aldrig har arbetat på det sättet, jag hamnade i skolans värld direkt. Jag ville arbeta med barn och ungdomar, och det gör man enklast i skolan. Av mina klasskamrater har de flesta läst vidare till någonting annat, som lärare, psykolog eller sjuksköterska. Någon flyttade till Norge och blev ansvarig för en gymkedja, någon jobbar inom kommunen som personalansvarig. Coolast är nog hon som ägnade ett par år på ett karibiskt kryssningsfartyg. Basade över träning, spa och aktivitetsbiten. 

Jag tror dock att möjligheterna att arbeta som hälsopedagog är större i större städer än i "glesbygden". Friskvårdsansvarig på företag, i kommuner och landsting, eller kanske arbeta på gym som PT. Jag tror dock att om man verkligen vill satsa så måste man nog ha ett eget företag, jobba järnet till att börja med för att skapa sig ett namn. Det är väl både tjusningen och det läskiga, att det är en sådan bred utbildning att det inte finns några "färdiga" jobb som väntar efter examen. 

Jag önskar Linnéa och hennes klasskamrater ett stort lycka till, oavsett vilken väg de kommer att välja efter examen. De tre åren på GIH kommer de nog alltid minnas tillbaka till med ett stort leende. 

0 kommentarer: