Fruktbar

2/27/2011 02:19:00 em jojo 2 Comments


Som i en ätbar fruktbar. Gillar att experimentera och det här blev riktigt bra. Molto goda. Håller ihop och blev inte torra. Perfa. Tänkte att jag skulle göra egna bars, för att ha som mellis eller till träning. Med bara bra saker i. Recept är som vanligt tråkigt så jag freestylade, också precis som vanligt. Visst är det bra att leka och testa, men som nu när det lyckades så vore det ju fantastiskt om jag kunde göra om 'et igen... 

Ungefär så här skulle jag göra då: På kvällen eller morgonen, eller vid ett annat passande tillfälle skulle jag lägga torkade aprikoser, fikon, torkade äpplen, russin, strödadlar, gojibär i blöt. Mest av de första och minst av det sista. I me allt i en bunke bara. När jag senare äntligen tar mig tid att fortsätta med hela experimentet (förhoppningsvis innan frukten har börjat att jäsa) så häller jag av och klämmer ur lite vatten. I med hela geggan i hushållsassistenten. Här tar jag nog fram en burk med ekologiskt jordnötssmör ur kylen, och naturella cashewnötter ur skafferiet. Och kokosflingor. Smackar ner en rejäl klick av jordnötssmöret och en rejäl handfull av nötterna. Och lite kokosflingor. Håller  för öronen och mixar. Nu blir det nog kladdigt, så då blandar jag i lite blandade gryn och frön. Dinkelfrön havregryn, boveteflingor, qinoapuffar och nån grynblandning. Kanske testar jag att blanda i lite carobpulver också, bara för att jag nyss har köpt en burk. (Så där lite så det inte märks att man har haft i nåt). Här någonstans har jag nog satt på ugnen på sisådär 150 grader. Jag brer ut smeten på bakplåtspapper. Bars brukar ju vara ungefär 1 cm tjocka, så då försöker jag få till ungefär den tjockleken Nu kommer det mest spännande av det hela. Kommer det även denna gång bli bra att grädda i sisådär 30 minuter. Vi vill ju inte att nåt ska bli bränt, för då blir det alldeles för knaprigt. Så jag fegar nog igen och stänger av ugnen efter 32 minuter men låter plåten stå kvar. Öppnar ugnsluckan litegrann på glänt så blir det nog bra med eftervärmen. Fast jag får inte vänta för länge, då kan de bli svåra att dela i bitar. När de är sådär svalnade så kanske jag lyxar till det och penslar lite smält choklad på ett par stycken. Till sist får några vila i kylen i folie och andra plastas in och blir frostiga i frysen. Ja, ungefär så skulle jag nog göra.

2 kommentarer:

  1. Härliga bars! :)

    Va roligt att du gått Body Attack utbildningen Johanna. Vem gick du för och hur tyckte du att den var?!

    Hoppas att du får möjlighet att börja köra Attacken igen.

    SvaraRadera
  2. Wow, helt klart imponerande! Såna bars är ju så bra att ha med till gymet mm.
    Jag har också köpt carob och inte riktigt kommit på än vad man använder det till..

    SvaraRadera