Ta pulsen

2/15/2016 10:01:00 em jojo 0 Comments

Jag har ingen egen cool superpulsklockamedmiljonersfunktioner. Har liksom inte kommit dithän än. Någon som vill övertala mig?

Men jag gillar activio-systemet när jag är på cykelklasser (vid de tillfällen just det händer). Ingen direkt vetenskap, eftersom jag inte har kört ett riktigt maxpulstest, men på det sätt det ger en indikation på hur läget är och hur kroppen svarar på belastning.

Jag körde samma upplägg idag som för två veckor sedan (förra veckan hade jag ingen möjlighet att gå på passet) och det är därför rätt intressant att jämföra både känsla och "resultat". Idag kom jag nämligen aldrig riktigt upp i puls, och efter varje intervall så droppade den rätt snabbt igen. Förra gången kunde jag visst ligga i en högre pulszon men idag var det lika jobbigt och närmare mjölksyra ett tiotal pulsslag lägre. Men upplevelsen av hur jobbigt det var var ungefär densamma.

Det intressanta är ju hur kroppen kan reagera olika på ungefär samma belastning. Kanske hade jag tröttare ben idag, kanske var jag mer upp i varv, kanske... Ja, det är säkert en himla massa faktorer som spelar in, vilket också gör det viktigt, tänker jag, att inte alltid fokusera på vad klockan säger, utan också gå på sin egen känsla. Tror det kan vara lätt att glömma bort den om en bara går efter vad superpulsklockanmedmiljonersfunktioner visar... Eller vad tror ni?

0 kommentarer: