Koser oss

12/12/2015 10:34:00 em jojo 0 Comments


Nämen en helgtrip till Trondheim såhär i juletider kanske? Sitter fint vill jag påstå. Jag gillar Trondheim och har varit här ofta. Ända sedan jag var barn. Nu åkte vi bil, men det går ju faktiskt att åka tåg över gränsfjällen med om en är på det humöret.

Jag och syster har gjort byn och gått på julmarknad. Tusentals lampor i träden gjorde att det var stämningsfullt, trots bristen på snö. Käre far som hängde med hit till Norge har nyttjat hotellrummet och tittat på skidor på NRK, vi är ju ändå i längdskidåkningens förlovade land. 

Fast en sväng till bondens marknad hann han också med. Provsmakade sig nog igenom alla sorters korv det kan finnas...

En sen middag, inköp av beställda matvaror (Nugatti, Möllers Tran, Römme, flatbröd och choklad i olika former) och sedan i säng. Jag med en alldeles ovälkommen hosta...

Trondheim är verkligen en stor, men mysig stad. Perfekt utflyktsmål, som har det mesta. Kultur, shopping, historia och säkert nöje med om en orkar med sånt. Det har varit full fart på byn hela dagen och nu ikväll var det fullt på flera restauranger. 

Just äta är väl det som kostar mest i Norge, så även om det nästan går jämnt upp mellan den norska och svenska kronan nu så är priserna högre. Men syrran fyndade en kappa från VeroMida som hade kostat mer i Sverige, så win på den! Jag har inte handlat så mycket, men vi passerar ju Lundhags fabriksbutik på väg hem imorgon...

Har du varit i Trondheim? 

0 kommentarer: