Utvärdering

11/02/2015 06:48:00 em jojo 0 Comments

Hur har den varit nu då? Min skärmfria månad som jag hade i oktober. Jotack, väldigt bra måste jag säga. Jag har som jag nämnde inte haft helt skärmfritt, svårt när man har ett jobb. Och ohövlig ville jag ju inte vara, så jag har såklart svarat i telefon, på sms och andra liknande saker. Så onåbar har jag ju inte varit. Men jag har annars valt bort just skärmar på kvällstid. Läst böcker och tidningar. Stickat. Varit på utflykter. Inte haft på datorn hemma, låtit mina social medier vilat, inte läst bloggar eller tittat på tv.

Jo, jag följde händelserna i Trollhättan under hela den dagen och kvällen eftersom den händelsen påverkade mig både som lärare och människa och jag behövde vara uppdaterad dagen efter. Och så fick jag dispens för att titta på säsongspremiären av Downton Abbey på lördagskvällen. Av mig själv. Men annars så har jag skärmdetoxat riktigt bra. Jag har lyssnat en hel del på radio, både för att hänga med i nyhetsvärlden, och för att det finns en himla massa bra program att lyssna på när man stänger av allt annat brus.

Har jag känt att jag missat något då? Nä, det kan jag inte påstå. Det är som samma saker som dyker upp i flödena ändå märker jag nu när jag efter en månad kikar in på typ Facebook och Instagram igen. Visst ser jag fram mot att läsa bloggar och inspireras igen, men jag har tror att jag kan sålla och sortera rätt bra nu framöver.

Jag tänker mig en liten förlängning på det här. Alltså att ta med mig en del av det skärmfria tänket även framöver. Några grundregler liksom. Som ingen dator/mobil innan jobbet. Inget slösurfande till middagen (det är verkligen ett ofog jag gjorde mig skyldig till då och då). Begränsa datortiden på kvällarna. Jag testade med en timme igår, och det var läskigt hur fort den timmen gick. Tänker jag efter så är det väldigt många timmar som bara har gått åt tidigare!

Så nu är det återigen dags att stänga ner datorn, tända alla fina stearinljus, äta en sen middag och sedan sticka ett par varv på vantarna eller läsa vidare i den intressanta boken!

0 kommentarer: