Så närproducerat som det går att få!

8/30/2015 10:47:00 em jojo 0 Comments




Jag har struntat i alla borden den här helgen. För jag har ett helt gäng sådana, och jag kommer att ha en lååång jobbmåndag imorgon. Jag hade alla saker jag behövde för att jobba med mig, men de plockade jag inte ens upp ur ryggsäcken. Men jag vet att jag ändå kommer att tycka att jag gjorde de rätta prioriteringarna i helgen även imorgon kväll.

Jag åkte till stugan igen. Det är ju alltid mitt paradis, och det finns alltid saker att pyssla med. Eller så pysslar man inte alls utan ligger på soffan och pillar sig i naveln. Men den här tiden på året är det ju mycket som drar. Som hjortronen och blåbären. Och sedan kommer lingonen och svampen. Så det är ju inte konstigt att man trivs. Dessutom blev vi ju bortskämd med mammas mat!

Tydligen är det bra med bäcköring i bäcken vår, eftersom morbror, kusin (som var på besök över dagen tillsammans med moster) och syster fick upp ett femtontal fina firrar. En rackare på säkert 30 cm!

I morse rökte mamma fiskarna och vi tog med dem upp på fjället för att ha något att mumsa på till kafferasten vid hjortronjakten. Av vilka vi kom hem med över 5 kilo! De behövde visst veckan på sig för att mogna. Jag slängde förresten ihop lite chiatunnbröd igår kväll, och de passade finfint till den rökta fisken. För- och efterrätt på fjället? Hjortron såklart! Och ett och annat blåbär.

Utöver hjortron och fisk så blev det även tio liter blåbär till slut. Nu börjar min frys fyllas på igen, och i kylen finns det färska bär att mumsa på för ett par dagar. Kan det bli mer närproducerat?!


0 kommentarer: