Revival

8/13/2015 09:41:00 em jojo 0 Comments

Diskussioner om mejeriprodukternas vara eller icke vara är ju en het fråga idag (fast gluten leder nog ändå i vad som framkallar heta diskussioner förstås). Själv har jag inga problem med mjölk (inte gluten heller för den delen), men i jag äter faktiskt färre mejeriprodukter nu än för några år sedan. Medial och social påverkan, eller bara att jag lagar annan sorts mat? Intressant att fundera på faktiskt.

Iallafall, efter en lång frånvaro så har nu kvarg har fått ett litet uppsving här hemma. Har inte haft det hemma på jag vet inte hur länge, men när jag såg att det dykt upp en ekologisk variant så köpte jag hem ett par burkar. Tyvärr finns det fortfarande ingen kvarg som är gjord på svensk mjölk, men den är som sagt åtminstone eko. Vilket gäller för alla mina mjölkprodukter jag handlar hem.

Sen är jag såklart medveten om att mjölken jag fick i latten jag köpte på franchisefik efter lunch idag inte är eko.  Kanske inte ens från Sverige när jag tänker efter. Jahaja, nu blev det ytterligare en sån där samvetesgrej man måste ta ställning till. Aldrig får man vara nöjd. Inte nog med det, exakt idag är det ju dessutom Overshoot Day. Dagen då vi har förbrukat det här årets naturresurser...

Rundar väl av hela det här något splittrade inlägget med att nämna att den ekologiska kvargen iallafall gör sig väldigt bra som kvällsfika tillsammans med den söta ekologiska honungsmelonen och den lite sträva ekologiska kiwin och lite oekologiska kokosflakes på toppen.

0 kommentarer: