Tant?

7/02/2015 07:37:00 fm jojo 0 Comments

Många normala människor sover länge på semestern. Kidsen från skolan vänder totalt på dygnet och kliver inte upp förrän det börjar bli kväll. Själv har jag visst en inbyggd tant* som tycker att man ska fånga dagen, och har inte vaknat senare än halv sju en enda dag. Eller, jo, när jag är i stugan, men det är någon sorts speciell luft där som gör att man blir totalt avslappnad och kan sova till halv tio och ändå orka med en tupplur eller två. Innan man går och lägger sig igen vid halv tio...

Men jag gillar att ha mycket dag att göra saker på, så det gör mig inget att vakna tidigt. Idag vaknade jag dessutom till riktig högsommarvärme, och det fick bli kaffe, pod, tidningsläsning samt målning av naglar på balkongen. Flera timmar innan frukost. Kanske fortsätter jag i tant-anda, och stickar ett par varv på en sjal innan resten av världen vaknar till liv. Baka sparar jag till en regnigare dag.

Du då? Är du en tant eller en sjusovare?

*Tant är inget skällsord. Jag älskar att bejaka min inre tant! Tänker mig att om man gör det så håller man sig ung länge på utsidan på nåt vänster... Jag är också medveten om att många tanter (och farbröder) sover länge på mornarna, och liksom tar igen alla sovtimmar de inte fick i sina yngre dagar.

0 kommentarer: