18. Sport på tv

6/18/2015 05:02:00 em jojo 0 Comments

Sport på tv. Dag 18 i uppochhoppas juniutmaning. Var ska jag börja? Med min dröm om att bli sportkommentator? Eller att jag räknar ner till Vinterstudion när det börjar närma sig? Och planerar in egen fysisk aktivitet beroende på vintergren. (Störtlopp har de senaste åren fått stryka på foten, då har jag själv varit ute i skidspåret). Det är jobbigt att planera träningen under VM och OS-år...

Ska jag berätta om hur jag åker hem till mina föräldrar för att kolla på Vasaloppet tillsammans med pappa? Heldagsaktivitet. Hur jag suttit uppe mitt i natten för att kolla på OS-curling, och samtidigt chattat med en vän som är bror till Anna LeMoine, för att ha koll på läget. Hur jag ställde mig bakom en dörrkarm och bara vågade kika med ena ögat när Magdalena Forsberg skulle skjuta under OS i Salt Lake City 2002. Kan nog förresten tacka allt OS-tittande under åren för att jag är grym på flaggor också...

Iallafall, vill ni kanske hellre läsa om när syster ringde och frågade vad jag gjorde innan hon skulle svänga förbi? Jag tittade på DN-galan. Och sedan besvikelsen i hennes röst när hon kom och det visade sig att: "Jaha, var det en SÅN gala"? (Hon trodde det var en gala med långklänningar och röda mattor nämligen). Eller vill ni veta hur glad jag blir när det visar sig vara Diamond League på tv en fredagskväll när man är trött och bara vill glo på TV.

Eller ska jag tala om hur jag tycker att Tour de France och Girot är det bästa bakgrundsljudet som finns när man städar lägenheten, eller hur barnsligt glad jag blir när sporten visar någon stackars minut från en gymnastiktävling? (För övrigt så är ju SVT Sports Yvette från samma by som mig. Hmm, kanske ska fråga om jag får hänga med henne och praoa. Kan man ta tjänstledigt och praktisera ett halvår tror ni)? Jag hade också länge rutin på att se Sportnytt klockan 22 och sedan gå och lägga mig. Perfekt nattningstid blev det. Tror intåget av laptop och internet i mitt liv förstörde den rutinen.

Jaha ja, vid det här laget kanske ni som läser förstår exakt hur mycket jag gillar sport på tv. Om inte så kan jag även nämna att jag även har suttit och tittat på orientering på tv, man fick följa löparnas "chip" och såg vilka vägval de tog, och vid någon enstaka kontroll fanns det också en kamera. Och för att nörda till det bara lite till så sprang jag på löpband eller cyklade på en cykel på gymmet rätt mycket under förra Vinter-OS, bara för att jag inte hade TV 3, en ville ju inte missa skidåkningen från Sotji!

Visst, jag tittar inte gärna på typ en allsvensk fotbollsmatch på tv, men gärna fotboll från VM. Och kanske svär jag i kyrkan, men jag tycker det är tråkigt att titta på hockey. Offrar mig såklart om Sverige spelar om medaljer i stora mästerskap. Och en hel del andra saker har jag valt bort för att annars skulle jag nog inte göra annat än att titta på sport på tv tror jag. Skulle jag (ve och fasa) vara tvungen att välja vad jag skulle få titta på så behåller jag skididrott, friidrott och gymnastik i min burk.

Hmm, tror jag måste göra en spin-off på det här inlägget, nämligen Sport Live... Det blir nog ett exakt lika nördigt inlägg faktiskt. Men det får bli en annan gång, för har någon ens orkat läsa så här långt idag?

0 kommentarer: