Plocka lingon i pyjamas och andra livsbejakande saker

9/28/2014 08:00:00 em jojo 1 Comments



Jag tog med mig ett helt gäng tidningar, en stickning och lite mat och drog en solotrip till stugan i helgen. Ibland är det skönt med bara sig själv som sällskap. Dessutom blev det en helt tv-fri helg, eftersom tv:n visst bestämt sig för att ge upp. Tack vare det hade jag turen att få lyssna på en väldigt intressant redogörelse från en som överlevde Estoniakatastrofen på radion. Hade jag säkert missat annars.

Den där stugan alltså. Mitt paradis på jorden. Tänk om man kunde hitta något sätt att försörja sig utan att behöva lämna just den platsen. Man skulle ju inte behöva en alltför stor inkomst egentligen. Och självklart skulle jag då ha några höns och så. Och bli bra på att odla saker, för de gröna fingrarna är inte riktigt så mörkgröna som de skulle behöva vara. Men att kunna kliva ut i pyjamas på morgonen i ruskvädret och plocka lingon till frukostgröten vid tomtgränsen är ju fantastiskt. 

Ännu mer fantastiskt blev det ju att jag sen alldeles själv hittade ett nytt trattkantarellställe! Jag har haft ett tidigare, men det fick jag hjälp med att hitta. Nu har jag ett eget, som dessutom ligger närmare stugan. Mitt alldeles egna! (Ja, jag kommer såklart att dela med mig av det till min familj, och de som visade mig det förra, men sen är det tokhemligt såklart)! Gissa om kantarellomeletten smakade mumsigt efter svampletarturen i regn och rusk förresten!

Det enda smolket i bägaren är väl en höstförkylning som börjar krypa på. Tycker jag har klarat mig bra länge ändå, lärare som man är.  Jag lyckades inte byta bort det BodyBalance-pass som jag själv hade lovat att vicka på nu ikväll, men förhoppningsvis så blir det inte värre av den timmen. Jag tog det så lugnt man kan på en klass som sådan..

1 kommentar:

  1. Avis! Och ja, där borde du väl kunna ha ett tämligen billigt liv? Säkert har du någon talang som du kan försörja dig på på distans.

    SvaraRadera