Morotskaka

6/27/2014 04:54:00 em jojo 0 Comments

Jag vill gärna ha lite bjudfika i frysen under sommaren, ifall jag skulle få spontanbesök. Eller inplanerat besök med för den delen. Så den senaste veckan har jag bakat en hel del. Hederliga kanelbullar, mammas fantastiska kardemummaskorpor, chokladsnittar och chocolat chip cookies har alla hamnat i frysen. Så nu är det bara att komma på fika!

Vill man hellre ha fika av det icke-traditionella slaget så fixar jag det med, idag har jag nämligen slängt ihop en sats med nöt-och dadelkakor, och alldeles nyss så smaskade jag i mig en freestylad morotsmuffins! Recept tänker ni nu? Ja faktiskt, någorlunda iallafall:

Vispa två ägg med en valfri skvätt agave och pyttelite salt. Blanda i en liten barnmatsburk med morotspuré som du av någon oklar anledning har i kylen. Var generös med vaniljpulver, kanel och nystött kardemumma. En sked kokosolja kan också slinka ner i byttan. Rör sedan ner mandelmjöl, en tesked bakpulver och någon matsked fiberhusk så att smeten sväller lite.

Jag fick ihop 8 muffins, gräddade i 175 grader i ca 25 minuter, men man får ju hålla lite uppsikt. De blir säkert jättegoda med någon form av topping, men frysta blåbär smakade mumma det med!

Ska det vara en kaka till kanske? Jatack gärna....

0 kommentarer: