Cheesecake

2/24/2013 09:10:00 fm jojo 0 Comments


Jag gillar ostkaka, den ska helst vara ljummen och serveras med hallonsylt. När jag tittade in i kylskåpet i morse (vaknande alldeles för tidigt för att vara söndag) så fanns det ingen ostkaka där. Inte så konstigt eftersom jag inte har köpt någon på väldigt, väldigt länge. 

Men däremot stod det en stor burk med keso på en hylla, som var på väg att gå ut. Var den skulle vet jag inte, för jag lyckades ju fånga upp den innan den stack iväg. Det slog mig just där och då att det skulle få bli ostkaka till frulle.

Recept är som vanligt fegt, så jag freestylade fram en variant som blev toppenbra. Använde stavmixern till att mixa ihop en stor burk med keso och två ägg. Rörde sen i mandelmjöl (och några mixade mandlar som jag hade kvar från tidigare bak) så att det blev en ganska fast smet. En gnutta kokossocker för lite sötma och ett par droppar bittermandelarom fick avsluta blandningen innan jag skjutsade in den i ugnen på 175 grader och gräddade tills den hade stelnat och fått fin färg på ytan. Vilket tog ganska länge. Så gör inte en ostkaka en vardagsmorgon.

Ingen hallonsylt hade jag hemma, så det fick bli blåbär från frysen istället. Gick det med. Frukostfärdig och hela söndagen ligger för mina fötter!

0 kommentarer: