Hüslig

6/12/2012 06:38:00 fm jojo 0 Comments


Förra gången brände jag nästan min müsli. Den här gången kom jag ihåg den i ugnen. Ingredienserna och tillvägagångssättet kan jag dela med mig av, men mängd, det jobbar jag som vanligt inte med. Mycket av allt kanske. Recept går det att hitta både lite här och där i olika bloggar, jag har inspirerats av Bodycomf och Annie. I min müsli hittar man idag: 

  • Billig müsliblandning (sånna som mest innehåller havregryn, nån stackars nöt, kanske ett frö).
  • Blandade, hackade nötter. Cashew, hasselnötter, mandel, valnöt.
  • Solroskärnor.
  • Pumpakärnor.
  • Quinoapuffar.
  • Riven kokos.
  • Hela linfrön.
  • Chiafrön.
  • En halv deciliter proteinpulver (vanilj).
  • Vaniljpulver, kardemumma och kanel.

Sen rör jag ihop det med en vispad äggvita och lite agave-sirap, tjongar ut på en plåt med bakplåtspapper. In i ugnen på sisådär 175 grader i tio, femton minuter. Stäng av ugnen, öppna ugnsluckan lite och låt müslin svalna/torka på eftervärmen. Blanda i en fin burk, kanske tillsammans med lite russin, tranbär, goji eller liknande. 

0 kommentarer: