Mjölk- och glutenfria valnötsbrownies

7/13/2016 03:44:00 em jojo 0 Comments


Jag ska baka lite smått i sommar till Surfbuktens mysiga café. Byteshandel; bakning mot cappuccino liksom. Jag ville prova mig fram till ett mjölk- och glutenfritt bakverk, så att det finns alternativ för allergiker och andra som av olika anledningar avstår vissa livsmedel. Och o'boy, lyckades jag bra idag!

Bilden är på kakorna från den första omgången, och nog för att de också var mumsiga, men min andra omgång blev än godare. Både fluffigare, krämigare och lite mer kladdiga. Det är ju det som är det göttiga med att ha en massa inspiration, att prova sig fram. Och eftersom jag nu har provat mig fram så kommer här ett riktigt recept för en gångs skull.

Mjölk- och glutenfria valnötsbrownies.

Ingredienser för 9 bitar:

2 ägg
1,5 dl socker
ca 0,5-0,75 dl rapsolja
1 dl vätska (vatten funkar)
1 dl bovetemjöl
1,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kakao
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
valnötter

Blöt upp ett bakplåtspapper, krama ur och lägg pappret i en ugnsfast form. (Jag har en liten fyrkantig ugnsform som är ca 16x20 cm).

Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt oljan och vätskan, vispa lite försiktigt och tillsätt sedan de torra ingredienserna och rör om. Vänd sedan med en slickepott ner valnötter i valfri krossad storlek.

Häll smeten i formen och grädda på 175º i nedre delen av ugnen i ca 18 minuter. Låt svalna och skär sedan i lagom stora bitar.

De här kommer jag att baka fler gånger, nästa gång ska jag för skojs skull prova att byta ut äggen mot chiaägg, och sockret mot dadlar. Men de kommer jag nog äta upp själv...

0 kommentarer: