Tänker hon göra i sommar då?

6/08/2016 11:27:00 em jojo 0 Comments

Ja, sommar, och sommar... Idag stod jag ute på brännbolls- och fotbollsplanen hela dagen, iklädd ullunderställ, dunjacka, skalplagg, mössa och vantar. Det bjöds på sex grader, tio-tolv sekundmeter och ibland med inslag av regn och hagel. Så någon sommarvärme är det ju inte tal om, men vi är luttrade här uppe och alla lärare var lika bra klädda. Huruvida alla elever hade vett att klä sig efter väder förtäljer inte den här historien.

Men iallafall, även om jag inte förväntar mig någon högsommarvärme förrän framåt juli, så finns det ju ändå sommarplaner. Och alla är verkligen inte väderberoende. Sol och bad hinns med det med. Så varför inte göra ett sorts kalendarium. Över sådant jag faktiskt vet kommer att hända, och så lämnar vi luckor för spontana äventyr och sol- och baddagar.

Vi skippar datum och går lite mer månadsvis in på det hela. (Nyfiken, så klicka på olika ställen på texten så finns där länkar? Har fortfarande inte fått till mallen för att länkarna ska ha annan färg).

Juni

Innan jag slutar jobba helt för sommaren blir det en rekognosceringstur till fjälls för nya turer med skolkidsen. Bra jobb sista dagarna innan semestern! Någon helg blir det väl att slåss med myggen i stugan också, där runt midsommar.

St Olavsloppet. I år ska jag visst springa med. En sträcka i det ca 34 mil långa, och vackra, stafettloppet som går mellan Östersund och Trondheim. Min sträcka blir en överkomlig fyrakilometare. Lagom för någon som inte löptränat på typ ett år..

Direkt etterpå så ska jag vara med och hjälpa till (och kanske springa någon sträcka) på Vålådalens 3-dagars. En orienteringstävling i fjällmiljö som alltid bjuder på mysig stämning och mängder av knott. Lägg till god mat och kvartsfinaler i fotbolls-EM på tv så är det en fullgod helg.

Juli

I början på juli drar vi på semester. Till Lofoten! Jag har varit där en gång tidigare, när jag var liten. Nu ser jag fram mot ett återbesök, med en roadtrip som inte är tokplanerad (än), utan mer vad vi känner för. Någon som har några måsten i Nordnorge får gärna tipsa!

Väl hemma blir det väl några hemmadagar för att ladda inför Fjällturen. Jag har några rediga blåmärken och skrapsår från måndagens tur, och räknar med än fler innan det är dags för sommarens utmaning. 58 km på cykel. I fjällmiljö. Ser fram mot det hela med skräckblandad förtjusning så att säga.

I slutet av juli drar ju Yranveckan igång, och det är alltid trevligt med festivalstämning. Träffa vänner, besöka olika saker som händer under veckan, dricka ett glas bubbel och nån öl tillsammans. Men innan själva musikdelen av Storsjöyran startar där sista helgen i juli så åker jag till Storerikvollen igen! För att jobba sisådär en vecka. Lika delar jobb som rekreation.

Augusti.

Första dagarna i augusti tillbringas som sagt i Norge, på en fjällstation med lagom lite uppkoppling mot omvärlden, och de resterande semesterdagarna spenderas nog på hemmaplan, för att landa lite innan jobbet drar igång igen. Och om nån månad får jag också veta om hösten kommer att se lite annorlunda ut, om det blir en ny utmaning att ta sig an... Cliffhanger!

Utöver de spikade sommarplanerna vill jag paddla en massa kajak och träna. Umgås. Äta gott. Titta på OS. Läsa böcker. Plocka bär. Åka på utflykter både när och fjärran. Ja, somriga saker helt enkelt. Och en traditionsenlig tältnatt med syster måste det definitivt bli. Två gånger är ju en vana.

Vad är dina sommarplaner? Och har du något tips till mig vad jag borde hitta på?

0 kommentarer: