Fotlederna

12/03/2015 08:33:00 em jojo 0 Comments

Idag tog jag långlunch och besökte gymmet. Inte för att träna, utan för att gå igenom min kropp hela vägen från tårna ända upp till näsan. Typ. Jag hade nämligen bokat in en screening (hållning, rörelseanalys och funktionsanalys) med Thomas. Tänk er en form av hälsoundersökning, men istället för blodtryck, frågor om rökning osv, så var det små detaljer i mitt rörelsemönster och flexibilitet som undersöktes. Oerhört nyttigt, och väldigt intressant. Och så inspirerande med en person som verkligen är kunnig inom sitt område.

Jag ville göra något sånt här INNAN jag får några problem med kroppen. Visst, jag har knäckebröd i ett knä, och gammal och stel kan en ju känna sig ibland, men det är ingenting som hindrar i vardagen. Så vi var inte ute efter något specifikt, utan kollade igenom det mesta. Det blev både aha-upplevelser och några bekräftelser.

Jag gick nog igenom besiktningen ändå. Men jag hade dålig kontakt med mina sneda bukmuskler, och så är jag ledstel. I fotlederna. Det visste jag ju om till en del, men har också alltid trott att det hade mycket med mina hälsenor och vadmuskler att göra. Men jag fick verkligen underkänt på rörligheten i fotleden. Iallafall i flexion. Han beskrev det som att skenbenet ligger "för långt fram" på talus (själva fotbenet). Så vill jag kunna sitta ordentligt på huk, utan att dratta på ändan, då är det rörlighetsträning som gäller. Fick såklart ett gäng bra övningar att göra. Ska jag ju bara göra dem med...

Framöver nästa år så har jag tänkt att jag faktiskt ska unna mig att ta hjälp av en PT, Thomas i det här fallet, och både jobba med mina svagheter och titta på hur jag på bästa sätt kan klara av ett mountainbikelopp i sommar.


0 kommentarer: