Blek novembersol

11/10/2015 02:29:00 em jojo 2 Comments

Det var skönt att ta sig ut på en promenad med syrrans hund idag. Fick mig frisk luft och en novembersol som mer kändes som en oktobersol. Undrar jag när vintern tänker komma...

Något mer jag undrar är varför jag ska vara så okrånglig jämt? Jag brottas nämligen med det dåliga samvetet nu när jag är hemma från jobbet. Vilket inte är mer än rätt (att jag är hemma alltså) eftersom ingen tjänar på att jag går till jobbet och inte mår toppen. Men ändå, det känns som om att jag ställer till det för andra när jag är borta, trots att jag har gett en väldigt detaljerad planering till den som ska vicka. Och att jag hemifrån försökt lösa några detaljer som skulle ha varit svårt för andra att fixa. Men ändock så är det en del av mig som tycker att jag borde ha bitit ihop och nog hade jag väl kunnat fixa två dagar på jobbet.

Jag har funderat. På det där samvetet alltså. Och kommit fram till att det har en hel del med min självbild att göra. Dels att jag är den kärnfriska, pigga och hurtiga person som jag är. Så att bli sjuk sätter sig på mitt ego. Men det handlar nog också om att jag ser mig själv (och uppfattas vara av andra med) som väldigt flexibel, lätt att ha att göra med och som sagt, okrånglig. Avskyr att ställa till besvär. Jag är ju liksom den som fixar biffen, ställer upp när någon annan inte kan och tar på mig det där som andra inte har tid och lust till.

Så egentligen vet jag att det är alldeles ologiskt att ha dåligt samvete för att jag nu för en gångs skull är den som inte kan. Och lika väl vet jag att jag inte är oumbärlig och att det säkert går bra för de som måste ta hand om mina lektioner och så de här dagarna. Det är bara hos mig den här känslan ligger och jag tror också det är något jag behöver jobba med. Även om det inte behöver betyda att vara borta från jobbet mer alltså, men lite krångligare ska jag nog försöka bli faktiskt...

Men först ska jag ställa upp, för jag mår nämligen väldigt mycket bättre än min fina syster som ligger helt däckad. Så jag tar hundpromenaderna och fixar te med honung och mjölk resten av dagen.

2 kommentarer:

  1. <3 Ta å krångla till'et lite då o då och må bra ändå! Pöss

    SvaraRadera
  2. Känner igen mej i dina tankegångar, har också lätt att hamna där. Vi har så himla lätt att kräva så mycket av oss själva. Tänk så här: Skulle du bli irriterad på någon annan som var hemma p.g.a av anledning? Förmodligen inte. Försök att släppa det dåliga samvetet, skitsvårt, jag vet, men det går med lite övning :-)

    SvaraRadera