Halv nio en tisdagskväll...

10/27/2015 09:25:00 em jojo 0 Comments


...ligger jag redan i sängen och läser. Släcker nog snart med. Som många andra kvällar den här månaden. Min skärmfria oktober ger mig många timmars sömn, men trots tidiga kvällar känner jag inte att jag har missat särskilt mycket hittills. Ska jag vara social så orkar jag såklart stanna uppe, men är jag bara hemma är det ju lika bra att lägga sig när kroppen vill. Jag har mer fått en behaglig dygnsrytm, och idag är jag vid den här tiden trött i både kropp och knopp, efter ett härligt dubbelpass på gymmet. Och imorgon kommer jag att vakna tidigare än jag egentligen behöver, men jag vaknar utvilad och redo för dagen.

Jag vet att inte alla har möjlighet att gå och lägga sig (eller kliva upp för den delen) när kroppen själv säger till. Min familjesituation är ju till exempel mest att bry mig i mig själv. Men jag tror mig veta att fler skulle må bra av att stänga av datorer, tv-apparater och telefoner på kvällarna. Det ger en längre tid till att komma ner i viloläge nämligen (lovar att leta reda på forskning kring det när jag inte skärmdetoxar längre). 

Sov gott!


0 kommentarer: