Granola

7/30/2015 11:29:00 fm jojo 0 Comments

Vad är det för skillnad mellan granola och müsli förresten? Piggare idag, så jag slängde ihop en plåt med en god (ja, jag har tjuvsmakat) müsli. Inget regelrätt recept, det går ju bara inte när man gör müsli.

Men, jag rörde ihop de gosiga grejerna jag hade i skafferiet, typ rågflingor, havregryn, chia, hampa, solrosfrön, pumpakärnor och lite olika nötter. Kanel, vaniljpulver och kardemumma. Massor av kardemumma.

Band ihop det hela med två äggvitor och lite sötning i form av agave innan det fick hamna på plåt med bakplåtspapper och rostade i ugnen en stund på 150 grader. Tills det var torrt. Rörde om lite då och då. Sen fick det svalna på eftervärme innan jag blandade ner kokosflakes, russin och bipollen.

Perfekt att ha hemma när det kommer nattgäster som ska på festival. Fast själv åker jag till stugan och fortsätter att kurera mig istället. Ska nog bara ta en tallrik fil och flingor först...

0 kommentarer: