Innan sommaren är över...

6/03/2014 10:20:00 em jojo 0 Comments

Sommaren 2011. Fina syster och jag. Repris 2014?
...finns det en hel del saker jag vill ha hunnit med. Tur att sommaren är lång. Här kommer årets sommarlista! I någorlunda kronologisk ordning. Med saker jag vill och ska göra i sommar. Och så några grejer jag kan tipsa er om ifall ni dyker upp i jämtlandstrakterna. Läs om ni vill, strunta i det annars.

Juni. Juni börjar bra. Känner det på mig. Ska bara sätta alla betyg, sedan ska det nog kunna bli en avslappnad sommar vad det lider.

6/6 Redan till nationaldagen skulle jag kunna cykla Jämthjulingen, men jag har inte bestämt mig än. Ett traditionsfyllt cykelevenemang som är till för både snabba cyklister på räsercyklar och folk som har cykelkorgar. Själv är jag väl nånstans mittemellan.

9-11/6 drar vi iväg på en tre dagars kanottur med alla elever i årskurs åtta! Vi skulle egentligen ha varit ute precis nu, men det har varit rent av galet högt vatten i ån, så vi fick ta beslutet att skjuta upp det i en vecka. Så nu blir det paddla, och sedan skolavslutning. Härlig sista vecka med kidsen!

9/6 Fast mitt i paddlingen så drar den kvinnliga delen av arbetslaget från tältplatserna in till stan igen för att springa Vårruset. Grabbarna får klara sig själva ett par timmar med ongan, och sedan kommer vi tillbaka och sover gott i våra tält. Jag hade nog aldrig anmält mig själv till Vårruset, men med tre lag från jobbet blir det nog skoj värre.

Midsommar spenderas nog antingen i stugan eller tillsammans med goda vänner och deras familjer, sedan drar semestern igång på riktigt! 7 veckor med sommarledighet!

25-28/6 är det dags för den landsöverskridande löparfesten St Olavsloppet. En stafett mellan Trondheim och Östersund. Jag är lite sugen på att hänga med mitt gyms två lag, fast på cykel. Lnga vätska, peppa osv. Och skulle det knipa så kan jag väl hoppa in på nån sträcka. Vi får se, inget bestämt än, men det är en folkfest jag gärna är med på.

28/6 är det också dags för hårda tjejer och killar att tävla i Åre Extreme Challenge. Jag tänker varje år när jag är och tittar att jag också ska bli hård, men än så länge så har jag inte kommit dithän. Har många jag vill heja på däremot, så cyklar jag inte med löpare på stafett så hänger jag nog i Åre och hejar.

Juli blir nog verkligen en månad att minnas! Jag börjar med att packa!

4/7 åker jag nämligen till Toronto och sedan vidare till New York! En vecka hos min kusin i Kanada, och sedan möter vi upp min syster som flyger till New York veckan efter. Tänker mig att vi ska göra allt man måste göra när man är på andra sidan Atlanten, men också våga ta en del dagar som de kommer. Det ska bli ett härligt äventyr, och har man några tips som jag bara måste ta del av, kommentera!

På hemmaplan händer det såklart också grejer, en del missar jag ju på grund av min resa, men var inte ledsna, här kommer tipsen för er som är hemmavids.

2-6/7 Åre Bike Festival. Gillar man att cykla är det i Åre man ska vara de här dagarna, helt klart!

4-6/7 Jag har ju varit med ett par gånger på Vålådalens 3-dagars som är en orienteringstävling i fjällmiljö. I år så får käre far ta med sig mamsen och umgås med henne istället eftersom jag är bortrest. Nämnde jag att jag ska till Kanada?!

9/7 Kruskalas i Böle. Man kan helt enkelt äta småkakor tills man storknar. Ni får snoka runt lite för att hitta dit helt enkelt.

12/7 Cypakutski. Det är väl faktiskt det här jag tycker är tråkigast att missa i år, jag hade verkligen jätteroligt i fjol när jag var med på denna form av multisporttävling. Men å andra sidan, medan folk cyklar, paddlar, kutar och simmar så sitter jag kanske på ett café i New York, så jag överlever nog.

26/7 Sista veckan i juli bukar det alltid hända en massa. Det samma gäller uppenbarligen detta år. Och jag är ju hemma lagom till dess. I fjol hade jag inte en tanke på att springa en halvmaraton, men hipp som happ stod jag där ändå på startlinjen för Jämtland på fötter. Kanske är jag med även i år, det finns ju fler sträckor än en halvmara att välja på. En kvartsmara eller sex kilometer låter ju som okej alternativ.

25/7-2/8 Storsjöyran med festivalvecka drar igång och pågår tills Prodigy har spelat klart på lördagsnatten! Utöver musik brukar det vara allehanda skojiga arrangemang runtom stan den här veckan.

Augusti. Inte för att sommaren tar slut i början av augusti, men jobbet kallar och då blir det ju lite andra grejers får vara i fokus, så jag slutar den här listan med två augustitips.

2-9/8 Är man sugen på att springa långt till fjälls är man tyvärr för sent ute, för de flesta platser till de olika loppen under veckan då AXA Fjällmaraton går av stapeln är tagna. Fjällöpning är hett, jag tror jag dock håller mig till myrlöpning i stugan något år till.

9/8 Tyvärr blir det inget Tour of Jamtland i år, men däremot så kommer det att köras ett Cyclosportivo mellan Trondheim och Åre, precis som i fjol. Så man behöver inte vara proffscyklist för att uppleva Åre Bike Challenge. Kommer dock att kännas lite konstigt att inte vara funktionär på Tour of Jamtland, men man ska ju inte ropa hej, det behövs kanske folk till motionsloppet förstås...

Sen har vi ju saker som jag vill göra lite närsom, när vädret och andan faller på. Som att paddla en massa kajak, cykla runt till olika sommarfik, hänga på bryggor och bada med vänner. Typ bosätta mig i Surfbukten. Snickra på stugan som förhoppningsvis faktiskt timras upp snart. Springa litegrann. Sticka och virka när det smattrar sommarregn utomhus. Och så ska jag gå på minst en fotbollsmatch i Superettan, och åka på bilbingo. Och vem vet, kanske blir det några fler besök på dansbanorna?

Men inte minst tänker jag umgås med min syster som flyttar in hos mig efter en sejour på Island. Vi ska blanda tokhurtiga grejer som morgonjoggar med skönt sommarhäng på balkongen med ett glas bubbel. Eller hur sis?!

Vilka är dina sommarplaner då? Tipsa gärna!

0 kommentarer: