Harsyra

6/17/2014 09:51:00 em jojo 0 Comments

Klassisk jämtlandsjuni. Mössa och underställ på. Jag har varit ute på den där ön igen, för att kolla av lite om kontrollerna satt där de skulle och så vidare. När jag gick så var det iallafall ingen som var helt ute och cyklade...

Hittade mig ett helt hav av harsyra också, och i någon sorts glädjerus över att jag går på semester imorgon, och att det såg så grönt och skönt ut, så lade jag mig ner i det gröna. Harsyra. Rätt gott att ha i en sallad faktiskt. Kom ihåg att jag och min syster knaprade en massa harsyra i stugan när vi var små.

Fast vad jag har förstått så ska man inte överäta dessa gröningar, oxalsyran (samma som finns i rabarber) kan visst ge njurproblem. Men då gissar jag att man måste sätta i sig en hel del. Så att pimpa midsommarsalladen med några fina blad gör nog bara gott!

0 kommentarer: