Vem är jag?

4/28/2014 10:53:00 em jojo 2 Comments

Jag har märkt att det är lite nytt folk som tittar in här. Kul! Tänkte att det då kunde vara läge för en ny presentation av mig själv, eller kanske en mer uppdaterad variant, det var ju ett tag sedan jag berättade om mig själv. Så vem är jag då?

Jag är en tokig jämtstårsa som visst har fyllt trettiofem. Jag har lite svårt att bestämma mig om jag är en väldigt social typ, eller värsta eremiten som helst gömmer mig i stugan. Sanningen ligger nog i att jag behöver både och. Skönt att kunna trivas både med sig själv och andra. 

Jag gillar att röra på mig, men också att toksitta i soffan och sticka eller pyssla med annat handarbete. Gissar att det ena påverkar det andra. Handarbete är mitt sätt att slappna av. Jag rör på mig en hel del, både i jobbet som idrottslärare och som instruktör på gym. Och på fritiden. Så att få pyssla med händerna i soffan är ju värsta meditationen!

När jag rör på mig så gillar jag långa, lugna saker. Som att tura på skidor på ett fjäll, eller glida fram i min gula kajak. Jag håller visst samma (långsamma) hastighet när jag springer på 5 km som på en halvmara. Jag kan uppenbarligen inte ändra tempo. Och så är jag instruktör i BodyBalance, sedan 10 år tillbaka! Fast, samtidigt gillar jag ju träning med action! Jag har varit truppgymnast på hög nivå, och gillar fortfarande att volta till det ibland. Och så instruerar jag Sh'bam och BodyPump. BodyAttack har jag också licens i, men det kör vi inte på gymmet längre.

De senaste åren har jag börjat förstå att tävlingsmänniskan inom mig börjar stå tillbaka för hälsomänniskan, den som tränar för upplevelsernas skull och för ett långt liv. Jag önskar däremot högt att jag hade ett mål med min träning, som jag hade när jag tävlade i gymnastik, men just nu har jag inte hittat något som verkligen lockar mig. Den dag det trillar över mig, då vet jag nog också hur jag ska lägga upp resan mot målet. Då kanske tävlingsmänniskan kommer fram också. 

Jag älskar färg, men de flesta av mina vardagskläder (när jag väl bär några) går i gråa nyanser. Fast jag äger typ 42 olika färgglada sjalar som jag matchar det gråa med förstås. Jag lägger hellre pengar på färgglada träningskläder än vanliga. Och träningsskor. Men vem som läser denna blogg gör inte det?

Dessutom har jag har kommit till insikt; jag är en friluftslivssnobb. Jag nöjer mig inte med vad som helst när det kommer till fjällmupprylar, men det ser jag mer som en investering, ehh. Men jag äger inte en enda handväska, och jag går oerhört sällan på krogen så jag tänker att det jämnar ut sig. Kan eventuellt handla lite för mycket "smarta friluftsprylar". Fast de handlar jag bara på rea!

När jag läser igenom det jag har skrivit verkar jag ju vara rätt mycket av eller på. Eller två sidor av samma mynt kanske. Sen är jag ju så mycket mer, men i den här bloggen fokuserar jag mest på hälsa, och de delar som ingår i det. För mig är det träning, mat, självkänsla, det sociala, och jag skulle vilja utveckla den psykiska delen av hälsa lite mer här i bloggen, det tror jag både den och jag skulle tjäna på. Får väl se var den tanken tar vägen.

Något annat du vill veta om mig? Och annars undrar jag såklart: Vem är du?

2 kommentarer:

  1. En liten tanke från "Svett & Etikett" Kalle's blogg....
    http://blogg.svt.se/svett-och-etikett/avlivar-nagra-myter-om-traning/

    3. ”Man måste ha mål med sin träning”
    – Lyssna nu: träning har ingen början och inget slut. Träning bara pågår. Det är som tandborstning. Något man bara gör, vare sig man vill eller inte. Det finns ju ingen som har något mål med sin tandborstning. Eller finns det det, era sjuka jävlar?

    SvaraRadera
  2. Ja, läste det där jag med, han är ju hur bra som helst den där Kalle! Men tävlingsmänniskan i mig vill ju ha ett mål, det är ju nog där det sitter. Men är ju just nu ändå nöjd med att "bara" träna för att. :)

    SvaraRadera