Men näe!

1/07/2013 10:09:00 em jojo 4 Comments


.
Varning för långt, men viktigt inlägg. 

Eftersom jag tydligen fortfarande inte vill fokusera på BodyPump-koragrafin surfar jag runt och klickar mig vidare från träningsblogg till träningsblogg istället. En hel del är intressanta att läsa och jag bokmärker dem, andra fångar mig inte fullt lika mycket och filtreras bort. 

Anyho, efter ett gäng klick hamnar jag på en blogg som skrivs av en PT (ursäkta mina fördomar, men en PT av sorten ung, snygg, sminkad tjej i svängen) som visst precis har haft frågestund. Jag vill påpeka att jag inte vet någonting om den här tjejen och hennes kunskaper i PT-yrket, men jag blev rätt illa berörd av hennes svar. (Nedan kursiverat, kopierat från bloggen. Jag har tagit bort fråga 1 då den handlade om något helt annat, annars har jag inte ändrat något) 

Hej ***! Jag är snart 14 år och har sedan jag hittade din blogg följt den och verkligen hittat inspiration till att träna och äta rätt! Du är verkligen en stor förebild för mej!! Men nu till mina frågor! 

2.Sedan så undrar jag vilken tränings form du tycker är bäst för att få six-pack till sommaren, skulle gärna vilja ha det men vet inte riktigt hur jag ska träna för att träna dom musklerna! Jag har börjat göra 100 sit ups varje dag men vet inte om det räcker.
3. jag skulle också vilja få bättre kondition och bara allmänt komma i bättre form varje vecka så dansar jag 4 ggr, går på gym 1 gång och springer (ca 4-5 km) 1 gång, räcker det? Jag äter också nyttigt och hälsosamt! 
4. Och en sista fråga! Jag är 159 cm och väger 47 kg, mitt bmi ligger på 18,8 tror jag. Det är väll ganska bra, eller? Jag skulle vara såå tacksam för svar! Kram! 

SVAR: Tack så jätte mycket tjejen vad glad jag blir 

2. För att få ett sixpack så krävs muskler och en låg fettprocent. Antagligen å har du redan ett sixpack och skulle behöva tappa lite fettprocent för att få dem synliga. Det får du genom rätt kost och träning. 
3. Helt omöjligt för mig att svara på då jag inte vet hur jobbigt du tycker att passen är för just dig? För att utvecklas inom träning behövs hela tiden att man chockar kroppen med saker den inte är van med. Brukar du springa 5km så testa att springa 7 km nästa gång. Brukar du köra 15 reps på 20 kg så testa köra 5 reps på 40kg, annars vänjer sig kroppen. Hänger du med? 
4. Haha ja det låter bra men det där med BMI är inget man ska stirra sig blind på då en vältränad person med mycket muskler kan ha väldigt högt BMI fast att man har jättelite fett. Det är för att muskler väger mer än fett och man får då ett högre BMI. 

Okej, rätta mig gärna om jag har fel. Men det är alltså en trettonårig tjej som vi talar om här. För det första, en trettonårig tjej (och jag möter många i mitt yrke som idrottslärare) ska inte få tips om hur man tar fram ett six-pack! Vad sägs om att föreslå en fortsatt varierad träning (som hon nu ändå verkar hålla på med), att jobba med att stärka heeela kroppen för att bygga en kropp som klarar av dansen och annat? En stark och användbar kropp. Jag får stora skälvan när hon skriver att hon "skulle behöva tappa lite fettprocent"! Till en redan tränande trettonåring! 

För det andra, jag säger inte att styrketräning med vikter är fel när man växer, men i så fall med försiktighet, kanske med ett vakande öga från en vuxen och med variation (Jag är en varm förespråkare för styrketräning med kroppsvikt för barn och ungdomar). Att då skriva att man ska köra med 40 kg (vilken muskelgrupp, vilken övning?) är nästa grej som gör mig mörkrädd. Jag vet att man inte kan ge specifika råd till en bloggläsare, men då kanske man ibland istället ska låta bli. 

För det tredje. Det var ju i alla fall bra att hon nämnde att man inte ska stirra sig blind på BMI. Och om man är ohyggligt intresserad så ligger förresten tjejen perfekt inom det normala för unga tjejer (15.81-23.34). 

I alla fall, för att avsluta det här mastodontinlägget: En trettonåring ska stärka sin självbild, ska känna sig lyckad och hitta glädje till att röra sig under hela livet. Inte jaga magrutor! Det tycker jag att man som PT (eller vilken männska som helst med sunt förnuft) ska förmedla. 

Det får mig verkligen att tänka efter. Jag hoppas och tror att jag genom mitt jobb lyckas stärka självbilden hos unga tjejer (och killar, men nu var det inte det det här inlägget handlar om) och att jag förmedlar en positiv bild av rörelse, träning och hälsa. Om inte har jag misslyckats kapitalt med min uppgift. Tror det är dags för en feedbackvända från mina elever snart… 

Tänker du efter vad du förmedlar till unga? 

Om inte, dags att börja.

4 kommentarer:

  1. Klockrent inlägg fina du! Håller med och hoppas innerligt att jag förmedlar rätt saker/känslor till unga (och gamla!)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det här är så tragiskt. Tyvärr tycke rjag mig ofta se liknande resonemang också i tidningarnas frågespalter. Även om dte då ofta gäller 17-18-åriga tjejer snarare än 14-åriga. Det är dock fortsatt en högst känlig ålder! Blir ledsen.

    Ibland tänker jag detta: det är för lätt att bli pt. Som om hälsa vore ett ämne man kan läsa sig till under några veckors kurs. Enbart.

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att ni håller med! Ni ligger ju redan med i min bra-och-sund-blogg-lista :)

    SvaraRadera