Ginger Spice

11/26/2012 05:47:00 em jojo 0 Comments


Obs! Det här är helt vanliga kakor, utan minsta tillstymmelse till några nyttigheter eller modifieringar. Gudomligt goda dock. Det är avslutning på keramikkursen imorgon och då ska vi ha ett mindre knytkalas. Jag passade på att göra en stor sats så är första julkakorna klara. 

På en timme har du hunnit baka, diska och blogga. Det är kakor i min smak det. Såg att Sofy också var i baktagen, hennes pepparkaksbollar verkade också vara en snabbkaka. Basen till mina är klassiska sirapssnitt som är kryddade med ingefära. Lite rivet citronskal skulle nog också vara gott att ha i. Det får jag testa nästa gång.

175 grader, nedre delen av ugnen. Hushållsassistenten är din bästa vän.

200 g smör (smööör, inget annat påhitt)
2 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 msk ljus sirap
2 tsk bakpulver
4 - 4 1/2 dl vetemjöl
malen och färsk ingefära efter smak 

  • Rör smör och socker smidigt, tillsätt vaniljsocker och sirap och rör samman allt väl. 
  • Tillsätt mjöl, bakpulver och ingefära (mer än du tror, jag hade runt 1-2 msk malen och kanske 1 msk färskriven) och blanda till en smidig deg.
  • Upp på bakbord, forma degen till en rulle och dela den i 6 delar. 
  • Rulla varje del till längder (ungefär lika långa som plåten). Lägg dem tre och tre på plåten, med bakplåtspapper under.
  • Platta till dem lite med fingertopparna.
  • Grädda i ca 15 minuter tills de är gyllenbruna.
  • Skär längderna till snitt medan de är varma, låt de sedan kallna innan de tas isär.

Ett kallt glas mjölk till. Mmmmm.

0 kommentarer: