Diet vs. kosthållning

7/04/2012 12:06:00 em jojo 2 Comments


Hmm, få se om jag kan skriva det här inlägget utan att krångla in mig alltför mycket. Jag har tänkt till lite på det här med dieter och kost i och med att jag nu testar rawfood. Jag går ju på en diet just nu. Ja, visst låter det knäppt, för när jag tänker på det så är inte diet någonting jag förknippar med mig själv. 

Men om man går ett steg längre så är ju tanken med en diet någonting som man genomför under en kortare tid. Det behöver alltså inte nödvändigtvis handla om att gå ner i vikt, vilket kan vara viktigt att ta med sig i sammanhanget. Man kanske testar en laktosfri diet för att utröna om man är allergisk till exempel. 

I min diet så handlar det om att testa någonting nytt, och att hitta tillbaka till ett naturligt sätt att äta och en glädje att experimentera i köket. Det är därför jag äter rått för tillfället. Jag stoppade i mig många saker som jag egentligen inte reflekterade över, och min matlagning gick i stå, för att utrycka det milt...

Jag har redan hittat en massa inspiration, tycker det är jätteroligt att experimentera i köket nu. (Några superfysiska effekter har jag ännu inte upplevt, men det är heller inte det primära målet. Jag får väl återkomma om det börjar att gro morötter i öronen på mig eller något). Jag vet att jag inte kommer att bli en rawfood-anhängare till fullo efter min diet. Men däremot vill jag bära med mig många positiva saker av denna diet in i framtiden. Det enkla. Det naturliga. Det fräscha.

Det är här vi kommer till själva kosthållningen. Jag går på en rawfood-diet just nu. Märk väl, att ha rawfood som kosthålllning är ju fullt genomförbart, och det är många som lever väl på detta, på samma sätt som andra lever väl på en makaroner-och-ketchup-kost (eller, de överlever ju iallafall). Det viktiga i kråksången är ju faktiskt att hitta ett HÅLLbart sätt att äta, som fungerar för individen. Under längre tid. Jag menar, kostHÅLLNING, det hörs ju på namnet, eller hur? 

Som sagt, själv så hoppas jag att jag till min framtida kosthållning ska kunna ta med med mig massor av det enkla, det naturliga och det fräscha och lägga till annat som jag vet är bra för mig. För kroppen lika väl som själen. Ägg. Fisk. Gröt. Vilt. Kaffe. Kanske en näve chips eller en hemmagjord kladdkaka om jag känner för det. Men i så stor mån som möjligt skippa tillsatser och "syntetisk" mat. En hållbar kost.

Såklart, lätt att säga såhär under andra veckan av min diet, och redan till helgen kommer jag att smyga in en del varm mat (det hade jag redan bestämt innan jag började) så det blir inte något längre dietande. Däremot så har dessa, snart, två veckor redan skapat ett tänk hos mig som jag mår bra av. Och det sägs ju att det tar sisådär tre veckor för att skapa en vana, så tänk vad van jag ska var när det drar ihop sig mot höst och vardag igen.

Oj, det blev ett långt inlägg. Om du orkade läsa hela, nu är jag nyfiken. Synpunkter? Tankar? Hur resonerar du kring din kosthållning? 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det du skriver låter sunt, att du ser på kosten som något som ska hålla i det långa loppet.
    Sen att du lagt in Rawfood i din kost är bara nyttigt tror jag, för att upptäcka och utforska kan inte ge annat än positiva resultat tkr jag. :-)

    Jag själv har också kommit fram till en kostHÅLLNING jag trivs med och som framförallt, min kropp trivs med.
    Jag äter så naturligt och oprocessat som möjligt, försöker att inte äta så mycket proteinpulver osv då det är syntetiska livsmedel som inte ska ersätta riktigt mat.

    Därmed övar jag justnu på att äta mer naturligt protein till Mellis som något kokt ägg eller så istället :-)
    Jag tror på att vi kan äta allt, men inte alltid.

    Bra inlägg iallafall och hoppas du utvärderar hur raw food-kosten påverkat dig sen :-) Kraaam:-)

    SvaraRadera
  2. Tack för din input. Det låter ju också sunt. Jodå, en utvärdering kommer att komma så småningom. Jag har förresten svårt att kommentera hos dig. Behöver kunna skriva namn och blogg...

    SvaraRadera