Gofika

7/05/2012 05:31:00 em jojo 2 Comments


Precis hemkommen från picknick. Jag och bästa grannen/vännen med barn gick till vår lokala gräsplaya och surrade i en timme och så. Eller, vi vuxna surrade. Ena barnet vyssades i vagn, det andra kastade sten i sjön. Jag bjöd på raw chokladpaj med jordgubbar och cashewvaniljsås. Kakan uppskattades, såsen gick väl inte helt hem... 

Update. "Receptet". (Jag improviserade). Tillverkas bäst i hushållsassistent.
Mixa en näve cashew och en näve valnötter tillsammans med en halv näve sesamfrön. Mixa sedan i fem-sex blötlagda dadlar och tre-fyra blötlagda aprikoser. Ner i mixern åker sedan raw kakaopulver (mer än man tror), lite raw mesquite (inte en mosquito alltså). Fungerar säkert bra med lite agave eller honung istället. Förhoppningsvis är det nu en rätt grynig massa och jag blandade i  en matsked raw kokossmör för att tillsammans med några droppar vatten få ihop degen. Tryck ut i en liten form och ställ i kylskåpet. Innan servering, fyll pajen med valfri frukt eller bär. I min, tinade och avrunna jordgubbar. Det blev gott. 

Vaniljsåsen hittade jag Erica Palmcrantz bok Raw Delight. Det går säkert att googla det receptet också. Jag skriver faktiskt helst bara ut de recept som jag själv hittat på. Äras den som äras bör liksom.

2 kommentarer: