Det går ju om man bara vill

4/10/2013 05:28:00 em jojo 0 Comments

Eyes on the target

Det har nu gått en vecka sedan jag satte fikastopp. Godis, bullar, kakor och annat plussocker skulle väck. Och det har gått riktigt bra! Visst, igår så kanske jag åt ett par brie med kex (ja, i den ordningen) för många och lite för mycket av västerbottenostchipsen gjorda på tunnbröd när vi hade avslutning på en kurs och knytkalas till det. 

Men, nu var det var ju faktiskt inte främst brie jag hade satt paus för, eller hur? Så även om det blev lite för mycket av just det goda igår så ska jag vara stolt över att jag inte åt en enda brownie eller någonting ur godisskålarna, som det också bjöds på. Och det var faktiskt inte särskilt svårt att stå mot heller. Den här gången har jag en konkret tidsplan och någonting att ha som mål för att vilja lyckas med mitt fikastopp. Tidigare har det nog varit för luddigt när jag tänkt att jag borde "skära ner lite" och så har det inte hållit länge.

Dessutom underlättar det den här gången genom att jag faktiskt har berättat för ganska många att jag inte ska gofika eller äta godis på ett tag. Och att jag skriver det här. Jag kan ju inte med gott samvete trycka i mig en delicatoboll om jag säger att det går så bra med sötstoppet. (Nu har jag ingen delicatoboll i närheten, och inte är jag sugen heller, men ni förstår grejen). 

Till sist så tror jag ytterligare en del i denna framgångssaga (ja, jag vet, en ynka vecka så här långt, men jag peppar mig själv) är att jag heller inte har ätit några substitut. För hur nyttiga dadel- och nöbollar är, eller proteinbars och andra fika-som-inte-räknas, så är det bättre att avstå helt, för att bli av med ovanan liksom. Man behöver inte något tilltugg till kaffet varje gång.

Iallafall. Heja mig!

0 kommentarer: