Halvfabrikat

9/16/2015 04:13:00 em jojo 0 Comments

Läser ni på alla matförpackningar innan ni stoppar varorna i kundvagnen? Det gissar jag att ni gör, eftersom ni läser den här bloggen (min snabba fördomsanalys säger att de som faktiskt hittar hit är intresserade av hälsa und so weiter). Det är inte särskilt ofta halvfabrikat, utöver en del vegetariska produkter, hittar in i mitt hem. Men när det var ett sånt rejält nedsatt kort-datum-pris på havreplättar blev jag nyfiken och kikade på innehållsförteckningen.

Förväntan var inte särskilt hög, för de flesta halvfabrikat har en diger lista när det kommer till innehållet, med saker som en inte ens förstår varför de finns där. Men de här innehöll bara vanliga grejer. Mjölk, ägg, havremjöl, vetemjäl, havregryn, havrekli och salt. Stekta i rapsolja. Alltså sånt som en kan hitta i sin kyl och skafferi.

Visst, ska man vara petig så är det ju inte enbart havre och havremjöl i plättarna, och de har säkert åkt runt lite innan de hamnade i kyldisken. Och visst är det lika enkelt att släng ihop plättar själv. Egentligen. Men, ibland får en väl vila samvetet lite och bara köpa för att det passar fint som finfrukost och plättmellis! Med ekologisk kvarg och egenplockade blåbär så landade det fint i magen efter Skoljoggen.

(Ja, alltså, som kidsen sprang. Jag var tidtagare. Men jag har ju varit ute i friska luften hela eftermiddagen)....

0 kommentarer: