Gångtävling

2/25/2013 10:16:00 em jojo 1 Comments


Gissar att kära mor håller på att rensa i skåp och lådor, för idag när jag kom hem från jobb och en timmes gymcykling, låg det en påse med gamla foton på byrån. Gympaläger, klassresor och massor av andra foton som togs vid speciella tillfällen. För förr i tiden, före digitalkameror och mobiler med massor av bildfunktioner så tog man ju bara kort vid speciella tillfällen, för man kunde ju inte slösa på film...

Iallafall, så hittade jag bland alla foton det här, som jag verkligen gillar. Jag hade nog vunnit en gångtävling (och det kan jag med ganska stor sannolikhet säga för just i den här åldern vann jag de flesta tävlingar jag ställde upp i, det var nämligen innan alla andra började bli längre och snabbare. Och började att träna mer än mig).... Gillade att man alltid fick välja priser från ett dignande bord, undrar var den här mössan och halsduken har tagit vägen?

Jag tävlade i gång tills jag var ungefär 15 år, och sporten har jag i blodet. Efter min far som varit riktigt duktig. Landslagsduktig. Jag besökte visst min första landskamp när jag var sex månader gammal. I Norge minsann. Själv har jag faktiskt en SM-start i bagaget, ingen framskjuten placering alls, men jag tycker det är rätt coolt att jag tävlat i SM i två så olika idrotter som gång och gymnastik. Bara begynnelsebokstaven gemensamt.

Sporten må vara utrotningshotad i vår lilla landsända (storhetstiden var under -70, -80, och i början av 90-talet), men jag kommer alltid med glädje minnas alla de resor, tävlingar och läger som jag fick vara med om som barn. Ibland var pappa och mamma med, ibland åkte man i en minibuss tillsammans med de andra barnen och någon annan förälder och tränare. Inget konstigt alls. Jag tror att detta helt klart bidrog till att jag tidigt var trygg med att sova borta, åka iväg, klara av saker själv och alla andra positiva saker ett aktivt idrottande ger. Den roligaste resan gick varje år till Sala, Västerås och Arboga, som en liten Tour de Race Walking... Som jag älskade att bo på vandrarhemmet i Köping! Åh, fina minnen!

Har du tävlat i någon idrott? Vad minns du som det bästa? Vad har det gett dig idag? Tell me!

1 kommentar:

  1. Jag är ju ett längdskidåkarbarn....vi kuskade runt i större delen av Norrland när jag var liten, ibland hela familjen, ibland delar av familjen, ibland var alla ungarna i olika delar av Norrland. Tävlingarna i Jorm och Storuman var alltid roliga, och precis som du säger så fick man ju alltid VÄLJA pris! Sedan spelade jag fotboll upp till division 3 (hellre än bra....)för något var man ju tvungen att sysselsätta sig med när det inte var längdsäsong.

    SvaraRadera